Školski list

- 118 —

Учитељ је господар и душа школе, зато ће школска дисдиплина сасма природно понајвише од љега зависити, с тога посмотримо најпрво учитеља. Бадава ће се писати правила за одржање запта; ако учитељ за то нужднијех врлина непосједује ил истијех временом не стече. Да видимо те врлине, које су васнитатељу за одржање запта у основној школи нуждне, и зашто? Ово су врлине, које су за то учитељу од потребе : 1. довољно свестрано образовање; 2. точност, чистоћа, марљивост и напредност; 3. истинитост, љубав, пазљивост и ираведност ; 4. одушевлење за своје свето звање, узтрајност и стрпЉИВОСТ; и 5. гвоздена конзеквенција. Из појма „учитељ" ласно се задаћа учитељева разумије. Тај иојам каже, да су њим зовући се људи позвани, да друге, суграђане, народ уче. Од ријечи „учитељ" тешко да има зпаменитија и значајнија ријеч у српском ријечнику. Кад су ти људи позвани да уче нотомство свог народа, треба да су оружани свестраним знањем и свим људским врлинама; јер другчије немогу бити огледало својијех питомаца, а камо ли узор одраслима, немогу изпунити садржаја свог зваппчног имена. Они треба да својим суграђанима увјек за пол вјека предњаче. Специјално има учитељ бити, религиозно морално, иптелектуално и естетично образован, јер како год без правог васпитања, правог уљуђења нема, тако без образовања нема правог васпитања. Тко не иосједује довољно интелигенције, тај није довољно ни васпитан Знање је моћ, која човјеку свагдје помаже. И рчлигиозан и неморалан учитељ јест карикатура свог имена. Без религиозно-моралног образовања у свој подпуности несмије се трнити ии један учитељ. И други покварени чланови друштва погубно дјелују на праву цивилизацију, камо ли неби лош учитељ. Такав учитељ покварит ће за 10 година толико, што узор учитељ за столеће изправити моћи неће. Његов углед и друштвени положај надаће увјек, док напокон на ништицу не пане. Дочим ће религиозан и морално значајан учитељ, па дошао рецимо и у лопшје друштво, реченим врлинама, све то више па њег дјеловати, свој углед све то више подизати, док исто друш-