Školski list

— 119 —

тво најпосле неувиди, да је учитељ збиља врли човјек, те га почне штовати и насљедовати Оваки учитељ много вриједи и вгвже свому друштву мпого користити. Њега ће не само љегови ђаци, него и његова опћина љубити, Религиозан учитељ неће се нигда ил риједко тужити на ненобожност, ил немир својијех ђака у цркви ил нригодом молитве. И моралност учитеља дјелује тајанствено на одржаље запта и па успјешно васпитаље ; јер од морална учитеља, особито од опог, који ово своје својство у своје ђаке пресађивати умије, уче се дјеца своје чувати а туђе штовати, и друге врлине присвајати. Не мање важно за одржаље запта је интелектуално образовање учитеља Знанствено кржљав учитељ, нит може стећи угледа у својој околини, нит може своје ученике довољно интелектуално развити ; он неможе да стече ауторитет код своје младежи. Пјевању и гимнастици мора учитељ такође бити вјешт, јер ће овима предметима у љетној снарини, кад дјеца малакшу ил кад наступи разсејаност, освјежити дух дјеце и иозорност узпоставити, што је за запт велика корист. Нјевањем ће оплемењивати чувства ученика, а гимнастиком јачати тијело да одоли лакше напастима живота, тим ће много и васпитању користити. Нада све мора учитељ биги струковњак, недагог и дидактик. Струковно образовање мора у њега све друге образовне струке надвисивати, као Хималаја горе земаљске. Помоћу педагогије и дидактике предупредит ће мане својијех питомаца и приредиг ће ваљана предавања, која ће осујеЈшвати певаљапштину и иогубну дангубу. Учитељ несмије бити педантан ил својом сувишном точности досадан ; ал точносг се од њега мора очекивати, бар у оном, ђе треба да точан буде. Опазе ли дјеца, да је учитељ точан и да у свему точност тражи, прасвојит ће себи и она ту врлипу. Чистоћа је једна важна врлина учитељева, којом себи много приговора у школи у штеди а дјетиње и своје здравл,е сачува. Од дјеце пек тражи чистоћу у свачем. Одјећа, писанке, рисанке, задаћнице и сва учила морају бити чиста. Он несмије пред своју младеж иечист ступити; ал несмије допустити, да му дјеца неумивена, неочешљана ил иначе нечиста у школу долазе. Нечистоћа се има с мјеста одстранити. Дјеца нек скроз чиста у школу долазе. Свако дјете има да одговара за чистоћу свог места.