Školski list

— 169 —

Треће је таково евојство запимљивост н а с т а в е. Јасна је ствар, да ће у школи велика тишина владати, кад учитељ што занимљиво приновједа. Тад не треба викати: „Што си се окренуо?", ни „Зашто диваниш?"; тад гледају све очице у учитеља ил у дотичпи предмет, сјајећ се попут бисгра извора, који је дочекао, да га жарко обасја сунашце. Ово се може оиазити особато код предавања природнијех наука и моралнијех приповједака. Сва три ова својства наставе упућују, да се предавањем има позорност чим више развити, јер чим је ова развијенија, тим је запт бољи. Позорност се неразвија само овима евојствима наставе, него и тако званом аперцепцијом, приспајањем новијех представа к старим сродним душевним творовима, Зато ваља свако нредавање започети, већ познатим, пак наставити новим ненознатим, ил из иознатог развити непознато. Учитељ, који тако чини, одржати ће запт много лакше, него опај, који то ие чини. Сам нанредак његовијех ученика разположит ће га, да ће бити задовољан и весео, а то ће му помагати у његову тежку послу тако, да ће све препоне много лакше и без многог карања савладати, дочим ће онај, који тако непоступа, а рад би да своју дужност врши, проклети час, у који се је учитељству иосветио. Ово свједочи, да учитељ свестрано, особито струковно образован бити мора. Дјеца нек обљубе школу као дом родитељски. Учитељ ће настојати свом вјештином, да се у њи та љубав појави и учврсти, с тога мора гледати, да дјеца осјете, како душевно напредују и да се тому радују. Кад учитељ ова чувства у ђака нробуди, они ће једва чекати, да што науче, јер знати ће, да ће то бити корисно, лепо, добро ил праведно. Такима ђацима није тешко владати. Преднаведена евојства наставе, ириродпа обука и згодпо присподабљање новога са познатим подупират ће пробуђивање нријатпих интелектуалнијех чувства. Сву наставу треба да провејава етични дух, ако желимо, да школа у истину васиитни завод буде. Учитељ нек добро нази, да се ђе неоклизне те свој морални углед и глас неокаља. Ако се ово догоди, неможе бити више узор евојијех ученика и васпитање је сумњиво Нека се надаље чува учитељ, да му се неизмакне која непристојиа ријеч, те да дјецу негрди и неиз дјева им имена Учитељ ваља да буде, у колико је можно, најчистије земаљско биће.