Školski list

— 170

Да се запт одржи, настојати ваља учитељу, да су му сви разреди ваљано забављени. Дангуба (безпосленост) је почетак свију опачина; а посленост свако зло искључује. У забави свију разреда помоћи ће учитељу паметно спајање по градиву сроднијех разреда. Практичан ће учитељ често наћи прилику да старији разред с млађпм споји и у свезу доведе. Оваково спајање не само да осујећује дангубу, која је чест гост у овак вим школама, него је корисно с дидактичкијех и душословнијех разлога. Теже партије наставе номоћи ће старији разред млађем разумјети, а и сам ће стечене ал заборављене творове обновити и учврстити. Сви знамо, да један учвршћени душевни твор много више вриједи, него много неучвршћенијех, зато треба разреде, ђе се само може у свезу доводити. И помоћу спајања разреда, иак и помоћу предмета вјештине као писања, рисања и т. д. неможе учитељ самац увијек доспјети, да све разреде забавља и нагледа како треба, јер је његова пазљивост и дјелатост на четир и више страна разцјепкана, зато иредлажем и препоручујем, да самац учител. у нужди помоћника употреби. Овај га може у лакшем замјенити, особито у механнчком читању и лакшим задаћама, док се он с којим другим разредом бави. Кад учитељ све разреде забавити може, греба се шедатора клопити, јер шедатор учитеља падокнадити неможе У исгој соби, ђе учитељ ради, употријебив је помоћник само за тихе радње, а за гласне радње мора гдјегод па другом мјесту простора наћи, особито ако је школска соба тијесна, иначе би учитељ и учећи се разред унемириван био. Да учитељ што боље све разреде забавити узмогне, нужно је без сумње, да довољно учпла и учевног материала има. Без овијех неможе му настава разумљива ни занимива бити, нит може све разреде забавити. Како ће све разреде забављати, ако нема писанака, рисапака, таблица и т. д. Како ће до васпитне и просвијетне цијели доћи, ако нема ваљанијех књига и другијех учила. Никако, без учила неда се радити с толиком множином неразвијене дјеце, а тко неради, онај љенчари Дјете је живо, неће му се љенчарити, зато ће у школи играти, а онда је запт нропао. С тога се мора настојати, да школа на добрим училима неоскудјева. Први и други разред сврши свој носао увијен до 10 сати, а дјеца су нејача од опе у вишим разредима, иак неби с горег било, да се I. и II. разред о 10 сати пред главни одмор одпу-