Školski list
— 165 —
Множеше исте основе са 6, 7, 8, 9 и 10 по познатом већ начину и уз унотреблење горенаведених рапунаљака и рачунских таблица. — 3. л. Састављање таблице множења од 7X1 пут, 7X10 пута и употреблење седмога реда у Питагориној таблици. — 4. л. Вештбање у множењу основе 7. редом и преко реда. — 5. л. Понављање таблице множења од почетка до 7x10 пута. Четврте недеље: 1. и 2. л. Садржавање броја седам у: 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63 и 70; уз употребу руске рачунаљке као и Песталоцијеве и Питагорине таблице. — 3. и 4. л. Делење броја 70 на седам делова. — 5. л. Практични рачунски задатци у примерима (као оно на стр. 26. Рачунице II. под 5—13.). Седмог школског месеца: Прве недеље: 1. Познавање бројева « бројање у осмој десетици (од 70 — 80 ). Наиисивање сваке поједине бројке и нодписивање десетица под десетице и јединица нод јединице. Преглед свију досада познатих десетица на рачунаљци и на новцу. — 2. л. Први и други степен сабирања н сабирање у ступцу у бројном простору до 80. — 3. л. Трећи и четврти степен сабирања у истом бројном иростору. — 4. и 5 л. Пети степен сабирања, лакши задатци израђују се на па» мет без помоћи рачунаљке, а само тежи уз припомоћ руске рачунаљке. — Уз то сваки дан за тихо и домаће вештбање сабирање у ступцу. Друге недеље: 1. л. Одузимање од бројева из осме дрсетице (приви и други степен). — 2 л. Одузимање у стунцу од 80, узимајући све по 6, 7, 8 и 9. — 3. л. Одузимање десетица од десетица и десетица и јединица од чистих десетица, као и обратно (трећи и четврти степен одузимања) — 4. л. Одузимање десетица и јединица од десетица и јединица (пети степен одузимања). У колико је нуждно код тежих само задатака послужују се ученици рачунаљком. — 5. л. Растварење и сравњавање бројева до 80. — При том за домаће и тихо вештбање задаје се сваки пут одузимање у ступцу. Треће недеље: 1. л. Множење основе „осам" са 2, 3, 4 и 5. Очигледно показује се на обе рачунаљке и на Песталоцијевој таблици, из које осми ред саставља учитељ на табли, а ученици на таблицама — 2. л. Множење основе 8 са 6, 7, 8, 9 и 10. (На исти начин и уз употреблење учила као и прве лекције.) — 3. л. Саставља се таблица множења од 8X1 До 8x10 пута. Свако дете ома ову таблицу саставити, нанисати и упознати се са употреблењем осмога реда таблице Питагорине. — 4. л. Испитује се таблица множења од основе 8, најпре редом, а затим преко реда у задатим конкретним примерима; особито се обраћа брига на то, да деца добро схвате, разумеју и науче како постаје и колико је кад се осам узме седампута, осампута и деветпута. Чинитеље није слободно ни досада ни одсада мењати, ма да је резултат множења један и исти, али није радња ни ноступак један и исти, а главна је цјел наставе у рачуну разумевање и увиђавност у рачунању. — 5. л. Усавршавање у множењу основе : 6, 7 и 8 са свима бројевима јединичним редом и преко реда. Четврте недеље: 1. и 2. л. Садржавање броја 8 у 8, 16, 24, 32, 40, 48, 56, 64, 72 и 80. Садржавање броја 8 у 18, 25, 36, 49 и т. д. (Види Рачуница II. стр. 29. под: д). — 3. и 4. л. Делење броја 80 на