Školski list

— 182 —

сетица и јединица на чисте десетице, и чистих десетица на десетице и јединице (четврти стененУ — б. л. Додавање десетица и јединица на десетице и јединице (пети степен сабирања). У колико би на овом последњем степену деци тешко било израђивати задатке, слободно је и овде још послужити се рачунаљком као помоћним средством за очигледно познавање и састављање бројева. Друге недеље: 1. л. Одузимање од 90 (првн и други степен).2. л. То исто са тежим задатцима другог степена, и одузимање у отупцу, одузимајући од 85 по 7; од 89 по 8. и т. д. — 3. л. Трећи и четврти степен одузимања у истом бројном простору. — 4. л. Пети степен одузимања у бројном простору до 90, уз припомоћ рачунаљке, где је необходно нуждно. — о. л. Растварање и сравњивање бројева до 90. (види Рачуница II. стр. 33. под в). За домаће и тихо вештбање сваки дан ове недеље задаје се одузимање на таблицима у стуицу. Радови се дечији имају прегледати и где је нуждно исправљати. Треће недеље: 1. л. Основа „девет" узима се двапут, трипут, четири и пет пута. — 2. л. Та иота основа узима се шест, седам, осам, девет и десет пута. И овде се још за очигледно показивања употребљују рачунаљке Руска и Борнеова, као^ и Песталоцијева таблица, од које девети ред саставља учитељ на табли, а ученици за њим на таблицама. 3. л. Саставља се таблица множења основе 9 од 9x1 Д° 9X10, и научи се на памет; уз то се успоређује девати ред таблице Песталоцијева са деветим редом таблице Питагорине и упознају се деца оа унотреблењем ове најкористније и најнрактичније рачунске штице. — Особита се брига обраћа, да ученици схвате и разумеју, како ностаје и шта је: шест пута девет ; седам пута девет; осам пута девет и девет нута девет. — 5. л. Понавља се множење на памет основе 6. 7. 8. и 9. при ком се послу морају деца чувати да чинитеље непромену. Четврта недеља: 1. и 2. л. Садржавање броја 9 у 18 27. 36 45. 54. 63. 72. 80. — Садржавање броја 9 у 15. 21. 40. 47. 56. и т. д. — 3. и 4. л. Делење броја 90 на двоје, на петоро, на шесторо, на деветоро и на десеторо. Колико износи девети део од 90? — Све ово ради се само на памет без употроблења бројака. — 5. л. Практични задатца за множење, садржавање и делење (види Рачуницу II. стр. 36. под е.). Деветог школског месеца. Прве недеље: 1. л. Бројеви од 90—100. и бројке до 100. — 2. л. На јединичне бројеве из девете деситице додају се јединице, али тако, да збир прелази број деведесет. Уједно нредузима се сабирање у ступцу додавајући на број 7 све по 8; и на број 6 све по 9 до стотине. — 3. л. Додавање десетица на десетице, и преглед десет десетица или једне стотине, као и испитивање места, на коме су јединице, десетице и стотине. Познавање једне Форинте и показивање да се она састоји из десет десетака, или из сто новчића. — 4. л. Додавање десетица и јединица на десетице, и обратно у бројном простору до 100. 5. л. Додавање десетица и јединица на десетице и јединице. Уз то сваки дан сабирање у ступцу. Друге недеље: 1. л. Одузимање већих јединица од сваког појединог броја из десете десетице, тако, да се тим одузимањем у нижу де-