Školski list
— 90 —
Тиме изазивамо да нас деца омрзну и презиру, и ми му у томе не можемо ништа да учинимо; не можемо га натерати да нас поштује и врли, јер то се не истерива силом и спољним средствима, него благошћу. и добрим поступком. Деца присилно васпитана ретко буду ваљани људи, а од тако васпитане омладине, никад не постаје узоран и ваљан народ. Убијање индивидуалносги у детета, то је највоћи педагошки грех, који повлачи за собом најужаснпје посљедице. Сваки народ, чија се омладина васпита само снољним суровим средствима, нема сталне основе за свој опстанак, тај народ пре или после мора пропасти. II збиља то тврђење није онако на сумце. без разлога. Јер питам, шта је' управо животни услов једног човека и народа? Можда материјално богатство? Не. Богатство је у животу слаба основа. Деца богатих родитеља постају просијаци, ако нису кадри да савладају незгоде у животу. Није довољно ни да је ч<>век само знањем обогаћен, ако уз то нема и моралне самовести. Има Иримера, да су светског гласа научењаци опадали и пропадали с тога ради, што не имадоше моралне јачине и моралне самовести. Богатство може да послужи само као згодно средство за постигнуће неке више цели, али оно никако не може бити морална цел. Прави и једини темељ моралности то је слобода. Да, слобода, и ништа друго него слобода. Јер узмимо н. пр. да неко дело које изгледа да је добро, ако је ностало под притиском и нагоном а не из слободне воље, може бити корисно, можемо се њиме поносити, но етичке вредности не ће имати, пошто је посгало путем силе с којом стоји у свези; и чим престане те силе престаће и њега; као што смо већ напред навели, да ученик док је у школи под надзором учитељевим гледа, да ради и чини само онако, како би се што боље учитељу умилио; но како осети да је сила која га гони да то чини престала, одмах престане и он да ради и чини добро. Тако поступање с ученицима, не утиче на образовање карактера, те по томе не може имати таки поступак ни педагошке вредности. Ако хоћемо, да нам поверена деца временом постану карактерни и самостални људи, мора-се ићи за развијањем што веће моралне свести, а то ћемо постићи тек онда, ако у деци будемо будили, развијали и челичили слободну вољу. Може неки народ бити паметан и вредан, али зато се не ће моћи од пропасти сачувати. Зна се за многе народе да су били