Školski list
— 12 —
Данашњим даном је редак учитељ који је прожман љубављу према нисоком учитељском позину, изабрао исти за своје занимање. Отуда долази, да се код многих у срцу порађа црп незадовољства, јер у место златних кула наилази на грудве камења и песка. Снаки такав приметно осећа, да би му мх ко.је друго занимање више вредило, него овај учитељски рад, на који воље и позива нема. Чини од беде оно што би радо и срдачно чцннти морао, јер нема где главу да склони, опстанак да си осигура. Док љубав и душевна пакдоност и позив за извесно звање, улива у човека воље, да с радошћу врши дужности тога звања, дотле се непозвани гоот брзо спотакпе, јер на сваком кораку нове и нове тешкоће сусрета. Не можемо доста да препоручимо ономо, којн со на овај лепи позив одаје, да нрво добро иснита себе, да ли је способан бар у неколико заменути родитеље ? Врло је тежак овај подожај ; за њ је потребно много снаге. Из своје унутрашњости м.ора човек узимати снаге и светим стрпљењем заштнћен, хладно мора дочекнвати тешкоће, непријатпостп, борбе и предрасуде, које су од овога звања тако рећи нераздвојне. Ко преко дана са толико особа има посла, као што има народни учитељ, у тога извор стрпљења никада усахнути несме. На жалост добар учитељ је редак као бела врана; особиго код нас, где се на учитеља врло слаба пажња обраћа. Поред оскудно награде има да се бори са дневним и домаћим бригама, и пошто никога нема ко би га заштићавао, не може ни потребни аукторитет да задобије ; а без овога се ни до чега не може доћи. Отуда долази и то, да се врло мали број младића одаје учитељском позиву, који је између свију звања — с обзиром на његову старину — тако рећи последњи. Рђав учитељ је гробар који сахрањује. Сигурно је зато и Велики Фридрих рђаве војнике волео слати за сеоске учитеље! Ст. С. И.
ШМСКА ЗГРШ СА ЗДРАБСТВЕНОГ ШДИШТА. Лекција из школске хигијене, написао : Ст. С. ИлкиЂ, учитељ. (Свршетак.) Не мању важност има величипа школске зграде. При зидању мора се избирати врло пространо место; школска зграда несме никако бити тескобна, него у њој мора свака и најмања одаја довољно простора имати, обично на свако дете треба рачунати по 8 □ т површине. У тескобним здањима прва је незгода, што