Školski list
- 88 —
0 ШРШМА И КЛЗНЛША. Заповест сама по себи без очевидних посљедица послушности или непослушности, није кадра свагда управљати вољом и делима ни самих одраслих људи, а камо ли малене и неразумне дечице, с тога се како у домаћем, тако и у школском васпитању употребљују похвале и награде, зарад сачувања од већих зала, и зарад поправке дечје. Награде јесу посљедице добрих дела дечјих, и удешене зарад утврђивања дечјег у добру и напредовања у добру. Казне јесу посљедице немилих дела деч)их и удешене с том намером, да се кривци казне и на добар пут поврате. Грађански закон, награђивањем људи одраслих, смера на то, да се уз отликовање награде и заслуге, труд наплати дотичног грађанина; а казнењем преступника, да се задоста учини правди и правици те да се преступник оштети. Васпитатељска награда и казна сасвим је друге природе. Васпитатељска награда не сме се сматрати као награда за 'учињено дело; нити се сме употребити као одмаштење за учињену кривицу, него се обоје сматрати имају једино као срество за васпитање. Награде. и казне васпитатељске могу бити или нрироди сходне или произвољне, вештачке. Природи сходне награде јеоу оне, које су тако удешене, да изгледају као природне посљедице учињеног доброг дела. Н. пр. Кад учитељ приљежној деци лепу приповетку приповеда, кад чисту и уредну децу поведе собом у шетњу, или их престави у отменијем друштву као такову. Кад побожном детету даде да чита апостол или да се у цркви облачи; кад ономе, који увек истину говори, указује своје поверење, то су арироди сходне награде. Природи сходне казне јеоу немиле посљедице, које неваљала дела сама за собом повлаче, или се бар тако чини, као да су то немиле посљедице неваљалих дела. Н. пр. Кад лажљивцу укратимо поверење ; кад небрежљивом задамо да баш онда мора радити, пренебрегнути задатак, кад се брижљиви ученици са учитељем проходају и играју; кад безобразног застидимо. То су све природи сходне награде и казне, и иоред ових би произвољне награде и казне биле излишне. Али има много случајева при васпигању, у којима се не могу пронаћи и употребити природи сходне награде и казне; у таким случајевима могу бити од користи само произвољне или вештачке награде и казне. Но учитељ мора пазити, да при награђивању и кажњењу иоступа праведно без пристраетности, да цени више добру вољу и труд, него