Školski list

— 105 —

да ое одржимо на савременом нивоу, да нрибавимо себи више искуства за интензивннје развијање народне наставе. На изложби овој највише је школских учила из Енглеске, па онда из Франдуске и Немачке. Изложене ствари подељене су у пет група. I. груна : читање, иу.сање и уачунска настава. — У овој су групи штице и учила за рачунаље На први поглед спазиће овде човек енглески буквар издаље Бекона о коме човек од струке може размишљати о његовој доброј и лошој страни. Вуквар овај није ништа друго, него једна штица, на којој је изложена цела азбука, као код нас штица управитеља уч. шк. госнодина Н. Ј). Вукићевића, но уз свако писме стоји верно у боји насликана ствар или животиња, која се гласом дотичног писмена почиње. За унознати децу са азбуком мора се нризнати, да је ова штица практична, јер дете спазив елику брзо ће се сетити како је глас тога писмена, но колико би можда била практична са те стране, толико је ненрактична са друге стране. Замислити велику штицу са 30 писмена, а норед свакот писмена друга и друга свар односно животиња у шареној боји насликана, тако шаренило изнети пред радозналу децу! Каква је ту нажња при обуци, кад знамо како је дете радознало и како би радо било да све у једаннут види и дозна; а покрити остале слике, да се само она види, са којим се писменом ради, тешко је, зато са недагошко дидактичног гледишта не може се овај буквар у свему за подесан сматрати, јер при настави треба да се пажња ученика обрати само на оно, о чему је говор, а све остало, што би пажњу дечију одвукло од нредмета, ваља уклонити испред очију дечијих. Још нри понављању ваљада би се донекле могла добро употребити. Таке су исте и штице за шчитавање слогова и реченица. У Н. групи је: очигледна настава. — Ту су верне и лено бојом израђене слике, на којима се престављају радње разних заната, на Акерманове дивно и верно израђене слике, четири годишња доба са радњама, које се у том добу обављају. Овде је у издању Бнглеза Бекона лена слика за познавање воћа, а уједно при очигледном познавању воћа на њој се износи и очигледно познавање бројева. Нпр. при познавању јабуке, на слици нацртана је у боји јабука, као да је са дрвета узбрана, а под јабуком стоји знак „I" учитељ при разговору може да уплете и давање појма „1", јер ту је само једна јабука, а користити се може с' њоме и онда, кад деца почну знаке бележити. На истој слици мало даље налази се крушка, али ту су на једној гранчици две крушке, ниже пак стоји „2", и кад је разговор о крушци, онда већ се може предузети давање појма „2", даље оиет тако три кајсије, па четир шљиве и т. д. до 10. Кад се узме да деца сва радо имају воће, онда је поњатно како ће свако дете пажљиво упрети своје очи на ону слику, која га онако примамљује, да му чисто зазубице расту од сласти парећи своје очи, Занимљива је — опет енглеско издање — слика са воћем за очигледно рачунање сабирања и одузимања. На једној гомили нпр. четир јабуке а на другоЈ две, измеђ те две гомиле стоји зиак сабирања (-)-) а на трећој колико износи кад се те две у једну скупе, снојено са знаком једнакости (=); тако исто и за одузимање. Ово се може употребити тек онда, када деца почну знаке бележити. У овој су групи највише енглеска нздања.