Školski list
— 134 —
тако ваљане чланове Цркви, а честите и домољубне грађане држави, која штити и промиче интересе наше Цркве. Ово ми је први разлог због којега не могу пристати, да се наука вере у нашим основним школама одузме од учитеља, јер бих иначе и себи може бити већ у скорој будућности могао сматрати за гробара школе нам вероисповедне — те расаднице народносне нам свести, — а то би био тежак грех и пред Богом и пред Српством и пред Славенством, који нити ми савест, нити образ може поднети. Други ми је разлог чисто педагошки. Циљ је народне школе, да васпитном наставом развије код васаитаника религијозно-морални карактер. Према томе је школа у првоме реду васаитаоница. Васпитна настава, да би одговорила својој сврси, мора се предузимати помно и са разумни планом, зарад чега се предпоставља, да иста настава мора бити кони,ентрисана. Концентрација школске наставе пак има се извести на темељу онога наставнога предмета, који има највише религијозно-моралне садржине, а тај је нредмет свакако наука вере. Наука вере, у нашим приликама наука вере хришћанскоправославне, мора бити основа и темељ, на којем се има зидати васпитање школских втспитаника. Духом вере Христове ваља да је задахнуто сво наставно градиво у школи нашој, јер по речма Цилеровим „љубити Хришћанство, значи више, него све знање, које остаје без утецаја на светињу живота" и „ученик ваља да присвоји такву образованост воље, која ће га приближити божанском идејалу, приљубити га Спаситељу Христу, да у себе прими његово Божанско биће и да се у њему оваплоти дух Христов."* Питам сада, може ли учитељ тим духом задахнути своју васпитну наставу, када је баш обука у самим предметима вере узета му из руку ? Да ли ће учитељ бити у стању, када не предаје науку вере, увек довести у складну и тесну везу лекције осталих наставних предмета са лекцијама из науке вере, те тиме унети у целокупну наставу прави, прикладни и животворни дух вере? Да ли се обзиром на педагошко начело слободнога рада васпитачева, а често и усљед слабости људских н. пр. суревњивости и т. д. — може извести свагда и досљедно права концентрација наставе тамо, где у једном и истом послу васпитачком делују два васпитна чиниоца, често и веома често раздвојена у начину примењивања општих педагошких и дидактичко-методичких начела? Одговор је негативан. Најзад да ли ће у дечјим очима, када их у вери не наставља учи-
*) В. Поуке иа недагогије с немачког превео И. Радивојевић стр. 57.