Školski list

зове број, којим се множи? Како се зове број, 20X3 који се множењем добије? 6(Г Поновити овај пример и онда даље веџбати са сличним комбинованим задацима. II. Дођи Н. и покажи нам 205 нрутића! Покажи опет 205 прутића! Још једанпут 205 прутића! Сад опет 205 прутића! Сад све то напиши на таблу и сабери! Колико је изишло? А како ћемо тај исти задатак и краће израдити? Шта ћемо помножити? Напиши! А чиме ћемо помножити? Напиши! 205X4 — Шта имамо овде да множимо? Којим ћемо редом множити? Множи!.. И ученик показује и множи 4 пута 5, на каже, то је свега 20. — Шта си множио? Колико сп добио јединица? Шта имаш у 20 јединица? Куда ћеш са ништа јединица? Зашто ћеш потписати под јединице? Потииши! А шта ћеш са 2 десетице? Зашто ћеш их забележити у крај ? Па кад помножиш десетице, шта ћеш онда? Дакле множи десетице!.. И ученик показује и множи 4 иута 0, јесте 0 и 2 (и збрише га), јесте 2. Шта си множио? Шта си добно? Колико си на то додао десетица? Колико имаш свега? Па куда ћеш са те 2 десетице? Зашто ћеш потписати под десетице? Потпиши! А шта сад треба да множиш? Множи!.. И ученик показује и множи 4 нута 2, иа каже, то је 8. — Шта си множио? Колико си добио стотина? Куда ћеш са тих 8 стотина? Зашто ћеш их иотписати под стотине? Потпиши их! Колико је изишло свега? Како се зове број, којисемножи? Како сезовеброј,којим се множи? Како се зове број, који се множењем добије? Овај се нример понови и онда се веџба даље са сличним задацима. * Нема сумње, да сва ова питања у току рада мало помало отпадају и отпадну до краја сва. Ја износим ово за поступак сваке нове методичке јединице. У току рада пак ученици тако ирисвоје све, до ситница, да осим задатка наставник не мора скоро ништа више да говори, Ученици се просто уживе, те се рачун своди на говор, без којега се не може бити. А у рачуну и јесте то главно. Само што мањим приповедањем и што мањим говором да се дође до резултата! Ово треба имати вазда на уму. Принупљање и применаса решавањем задатака именованих бројева. На овом месту би се дакле имало прикупити све, што — 507 — 34*