Školski list

— 572 —

записника, дневника и т. д. и ми поред свега тога тајјдпосао олако с неразумевањем водимо. Ето, таке су ми мисли летеле по глави, кад сам се с мојим пријател>ем растао. Ја сам се после тога тврдо одвазкио, да потражим начина, како би овом злу у школском зкивоту лека нашао. Школска админиетрација је врло ваисна не само по суштини и облику своме, него и по дал.е образовање учитељско. Нарочито је важна по срп. вер. учител>ство, које махом, као перовођа води и црквеноопћинску администрацију. Дакле, пре свега решио сам се да горње изнесем на јавност, како би тиме скренуо пажњу на ову немилу појаву и осталих. Кад већ није тако удешено, да се у препарандији овај предмет подробно взучава, и кад од надлежних нема у овом погледу никаква упутства, онда с дозволом велештованог г. у редвика овог листа. покушајмо сами, износећи своје мисли слободно, да би се сви подједнако на овом пол.у могли усавршити. Пре свега да смо на чисто: Шта нам је цел>? Одговор је лак. Цел> нам је једнообразно и лако отправљање школске администрације. Каква су средства нужна за разумно усавршавање на том пољу? На ово вије лако одговорити, јер што је пропуштено од памтивека и на чему се ни данас не упражњавамо, ту је тешко наћи средства на избор. Ја, држим, да су наше зборске седнице врло згодне и за саветовање о оваким предметима. На њима би поједини чланови, вичнији овом послу, држали практично предавање из школске администрације, приказујући из сваке групе вајновији модел. Тако на записнику о похађању и успевању ученика показивао би дотични знаке за присутност и одсутност, за извињено и неизвињено; утврдили би се степени за класификациЈу из вредмета и владања. Претресло би се питање: шта се све сме увести у рубрум: Примедба? Упутило би се учитељство, да у Записнику на првој страни, — ради оријентовања себе и других, — напише кратко тумачење звакова и тумачење бројева за оцене у предметима и тумачење бројева за оцене у владању. Ниже испод овог назначио би се засебно број мушке, а засебно број женске деце у I. разреду, па тако у Л. 111. 1У. V. и VI. разреду. Још ниже испод овог назначио би се број мушке и женске деце по разредима у повторној школи. Тако би добили један кратак преглед на први поглед. Тако би за неколико минута могли иставити статистичне податке. На дневвику о свршеном наставном градиву било би такође доста м&теријала за зборску седницу. Пре свега претресло би се питање: како и на који начвн би се кратко и разумљиво завео текст наставног градива из предаваног предмета. Затим би се начелно утврдило, који се број има забележити под бројем уписаних ученика: дали онај број. који је у дотичном дневнику, или по одбитку изоставших, погрешно уведених, само фактички број ученика? Под бројем отсутних ученика, имало би се начелно решити следеће, на пример: Кад неки ученик у 1 1^1.0 часова мора да напусти предавање због журних породичних ствари, да ли се тај онда зато пре подне рачуна под присутни или отсутни? Код: стање здравља, требало би