Školski list
— 637 —
А и неоправдана је, јер: А(3 1.) 36. § споменуте уредбе не говори о учитељима и учитељицама, него под називом „учитеља" подразумева, као и на другим местима исте уредбе, и једне и друге. По томе дакле „већа половина" не значи мушке него и једне и друге, сасвим по 63. §-у исте уредбе. § 37. пак са изразом „ако је само могуће" односи се на стање, које је владало 1871. год., када није било довољно квалификованих учитељица, али никако не даје право да се од тога и данас, када не само да је хиперпродукција у учитељицама, него је и велика оскудица у учитељима, одступи. По томе дакле нити има наређења у школској Уредби о томе, да би већа половпна места морала бити попуњена учитељима, нити да би се на женску школу могао наместити место учитељице учитељ. Ас! 2.) Споменути 63. § не даје опћини то ираво, да може на ниже. разреде мушких школа постављати учите« љице. него то право стиче учитељица дипломом својом. Пошто пак при респектовању тога ирава не одлучују само интереси појединих опћина него и интереси целе митрополије; пошто су автономне више власти зато и постављене да код извршења појединих прописа авт. уредаба целину пред очима имају —несумњиво је право и дужност тих виших власти, да ниже јединице на респектовање интереса целине приморају. Ас1 3.) 36. §. споменуте Уредбе изрично наређује да се женска деца већ и тамо имају оделити од мушке, где су две учптељске снаге са две дворане. Од тога се тим мање може одступити, што нема ни разлога за то. Поступак који се има код васпитања наше женске деце применути, толико се разликује од поступка који је за мушку децу прикладнији: да ће деца увек мање изгубити, ако се буду по сполу разлучивала, ма било и више разреда заједно, него ако се измешају, те се женска деца присиле на учење оног материјала који је за мушке потребан, а за женске није — и обратно. Ас1 4.) Тврдња, као да би при подели деце по сполу на „многе" опћине нов терет пао, сасвим је неоснована, јер § 5. школске Уредбе изрично само у том случају наређује системизовање треће учитељске снаге, када целокупан број деце пређе 160, а не кад један ма који учитељ има више од 80.