SRĐ

— 608 -

Бајронски фатализам није се евиђао Мисе-у; цијела романтична струја морала је npotui кроз његово решето у Lettres de Dupuis et Gotonet. У овоме дјелу иисац је наетојао испитати urra се добра налази у романтицизму, о коме се је толико пиеало и расправљало. И збнља, l'enfant terrible пије поштедио ни тако зване чуваре књижевиих традиција: L'atne et le corps, lielas! ils iront đeux a deux, Ainsi que vont les vers elassiques et les boeufs." (Les secretes pensees de RaphaSl). 'j Треба опазити, да je ово Волтеров дистих, и да се ради о класицизму. Погријешио би онај који би мислио, да се је Мисе повратио романтицизму, кад је казао: ,,Le jour оп l'Helicon m'entendra sermonner, Mon premier point sera qu'il faut deraisonner." J ) Мисе, дакле, није хтио пристати нити уз романтицнзам нити уз класицизам оног времена; а ко би му то замјерио. Он је желио бити осамљен, не из поноса, већ по неком природном инстинкту и по своме одважном духу. Ето зашто, у најбољим његовим радовима, не опажа се утјецај романтичке школе, Иготизма. Попут Ламартина, и његов класицизам не прелази онај великог учитеља Шатобриа. Код њега влада осјетљивост, али баш у томе је много пута претјеран, као н. пр. када узимље за главни критериј сваког дјела: Vive le melodrame ои Margot а pleureT) Миее, и ако није имао изванредан дар стварања, као н. пр. Виктор Иго, он је ипак, попут Ламартина, знао дивном формом и богатом маштом на неки начин оживјети магеријалне појаве. Попут Виктор Ига, и Мисе знао је изврсно приевојити моралну ситуацију свога амбијепта. Како је н. пр. дивно насликао оне баденске сељаке, који долазе у играоницу и излажу на коцку цијелу своју добит! ') Душа н тијело, на жалоет! ићи ће двоје и двоје, као што иду класични стихови и валови. 2 ) Онај дан када ме Хеликон буде чути проповиједати, прва моја тачка биђе, да треба булазнити. ') Живио мелодрам гдје је Маргот плакао.