SRĐ

— 704 —

премда бијаше по занимању публициста, то му ништа не сметаше, да се занима са Песталоцијевим књижевним дјелима и да проучава његове педагошке идеје. Други славни Чех Пуркиње гледб је спасење чешкога народа у подизању једне величанствене академије народне, која би имала задаћу да створи васпитни систем за Чехе. Палацки, народни отац, кроз цио живот вођаше бригу о васпитању свога народа. Колико и колико је пута тај узорити муж довикивао Чесима: Кад год смо нешто вриједили и нешто значили, кад год смо међу другим народима једно од првих мјеста заузимали, то никад није било материјалном силом, већ увјек са моралном, силом која је стајала у служби великих идеја. Културно гесло по ком је Палацки радио и руководио се у својим препородитељским реформама било је: »Просвјетом к слободи«. То гесло оставио је Палацки у аманет своме народу. Ригер као и Палацки упућује Чехе нек се постојано о своме васпитању и образовању брину, па их никад никаква сила премоћи не ће. Из свега што је речено увидјеће српски читалац како је неисказано важна улога, коју васпитање игра како код појединаца тако и код читавих народа. Ми Срби ако желимо себи добра, ако желимо нашему народу сигуран опстанак у будућности, ако смо ради једном доћи до бољег, човјечнијег и достојанственијег живота, нужно је да сви уложимо труд у то, како бисмо створили један општи сржки васпитни идеал , помоћу кога би се раскомадане силе нашега народа прикупиле у један моћни културни организам, који би имо довољно снаге да одоли свима опасним непријатељским утицајима којима је иаш народ био вазда, али никад као данас изложен. На пољу васпитања народа нашега сви смо дужни радити; на том пољу ese пас чека огроман посао. Латимо се тог светога посла са свом одлучношћу, истрајношћу и енергијом; ту се покажимо да смо Срби, да смо људи! Кад обезбиједимо народу нашем ваљано васпитање, можемо бити унапријед увјерени, да ћемо помоћу такога васпитања створити и оишту српску народну свијест о којој ће се сви умишљаји и задње намјере наших злотвора разбити. Дакле сви прегнимо на посао па васпитавајмо нашу младеж ii задахнимо је, оиштом српском свијешИу, сиремимо је за душевну и фи-