SRĐ

КАЛУЂЕРСКЕ И КОМПАСНЕ

757

да се линије из оне у средини слијевају у оне на крајевима. Линије, које нам представљају осам главних вјетрова, бојадисане су црном бојом, а оним, које кажу осам полувјетрова, ударена је зелена а оним од шестнаест четврт-вјетрова црвена боја. Оријентација иаших карата тако је удешена, да сјевер долази гдје је југ, а југ гдје је сјевер. Но има и оријентација наших модерних карата. Али јака разлика прама нашим компасним картама јамачно је она, да је западно-источна главна ос Средоземнога мора за готови компасни поинт обрнута. Ако почнемо да испитавамо контуре обала компасних карата опазићемо, да је на њима свака ствар јаче ударена но на нашим обичним поморским картама. Заливи и затони продиру јаче у копно, делте ријека увијек су појачане а отоци, па били и најмањи, јаче ударају надвор но што би морало бити. Оцрти обала тако со ударени, да су кружии лукови већег или мањег премјера један другоме придодани и тако обала повучена. Такова расчлањеност обала долази чак и ондје гдје обала тече у правцу. Погрјешка код Птоломеја, да је екумена у правцу од запада к истоку одвећ растегнута, што се особито опажа на Средоземном мору, не долази на нашим картама. Градови долазе на овим картама само именом, али опет означени као кућа или кула. Имена су често врло изиакажена и нестална. Ово би дакле биле компасне карте, које су се опћенито употребљавале на бродовима све до 18. вијека.