Srpske narodne pripovjetke, zagonetke i poslovice. Knj. 1 : pripovijetke i zagonetke, narodne pripovijetke i zagonetke

Па а

народне пјесме, него и је он градио, као што и сам каже, и прем да су ђекоје (особито које нијесу на сроке) доста налик на народне пјесме, али се опет ласно може познати, да нијесу народне. Он само за двије каже, да се тако пјевају по народу, т. ј. о женидби Сибињанина Јанка на страни 119 (која је млого налик на женидбу Душанову), и о Секули и Мустајпаши и Драгоман ђевојци на страни 190; но ни њи без сумље није преписао од прости људи, него и је писао из своје главе, како се могао опоменути, да се пјевају; к овим двјема пјесмама ја би још узео и ону о Јуриши Сењанину, на страни 239. — Пјесама јуначки данас има највише из шеснаестога и седамнаестог вијека од приморски јунака и ускока, који су пребјегавали из Босне и из Ерцеговине у приморје под Млетачку заштиту, и оданде четовали (као ајдуци) и бранили Млетачку крајину од Турака (као што су у Ш. књизи пјесме 71—15 7. Оваке пјесме шјевају и Срби Турског закона по Босни, само што они понајвише пјевају, да су њиови надјачавали и ришћанске жене и ђевојке робили и премамљивали.

Кад би се скупиле све наше јуначке пјесме, јамачно би и било још пет шута оволико, ако не би и више. Само што сам и ја чуо (а за сади нијесам могао добити) биле би читаве двије књиге колико ова трећа. Од свију стари пјесама, које сам до сад слушао, напоменућу овђе само једну, и то највише ради нашега љубезнога рецензента, т. ј. како се оженио краљ Будимски, па за девет

#) у трећем издању: 21, 29, 18, 34,39, 29, 47, 42, 54.

г“