Srpski književni glasnik
Књижевни Листови. 7:31 речи, а јасно је да што год се може казати може и да се напише). Шта више, како ова последња даље допире, има ширу публику, њен утицај може бити још већи.
Она, дакле, указујући на мане лоших књига, и будећи на тај начин успавано, али стварно осећање тих мана код публике, постизава овај позитивни резултат, да публику диже до озбиљнијих, језгровитијих, виших књижевних дела.
А правце позитивно утиче она на васпитавање читаочева укуса својим стручним тумачењем књижевних лепота. По истом начелу по којем смо видели да критика развија осећање за мане рђавих књига, она може да развије осећање за књижевне лепоте. Само јој је овде задатак сад мало друкчији. У првом случају она се задржава на широким особинама, на општем карактеру једне књиге, истичући оно главно што не ваља у њој, њену бескорисност, њену празноћу, њен ниски интелектуални ниво, или њену шкодљивост, њену опаку природу, њен порочни, нездрави карактер; речју, истичући њену општу, и, ако тако могу рећи, «друштвену» вредност. Овде, напротив, она уочава дело с његове чисто књижевне стране, и улази у његове појединости. Са чисто друштвеног гледишта, њена улога у овом погледу, наравно, мање је важна; с гледишта књижевног, важност је њена у том погледу првога реда. Она моћно припомаже васпитању књижевног укуса у његовом ужем, стручнијем смислу. Рашчлањавајући о књижевне лепоте на њихове састојке, показујући шта у даном случају чини извреност некога места, која реч у реченици, која реченида у параграфу, која интелектуална или емоционална особина у неком одломку, првзору или опису, чини њихову лепоту, она дубоко прониче у природу књижевних ефеката н снажно оживљава осећање за њихову лепоту. Већина књижевних ефеката могу се растворити на њихове чинитеље, као и најсложенији механизам па његове састојке, точкове, полуге, стожере и пружине. Једна глава Толетојевога романа, један прнзор илн карактер из Шекспирових драма, један доживљај Сервацтесона Дона