Srpski književni glasnik

Позоришни ПРЕГЛЕД. 69

ност која улаже новац у какав посао има право да води рачуна о том на што се употребљава тај њен новац, тако и она води надзор над овим предузећима Отуда Комедија која је, у своме почетку, зависила од краља, јер је од њега добијала најпре привилегију, а потом помоћ, данае је, због субвенције, под надзором владе. Јасно је, међутим, да чим суверен (краљ или министар, то је свеједно) има права да се меша у послове деоничког друштва, то значи да се тиме уводи принцип монархиетички.

1680, краљ, силом своје власти, спојио је остатке од трупе Бургоњског Хотела са оним што је остало од трупе Молиерове, која је била у јадном стању после смрти свога славног управитеља. Управо товорећи, од овога дана и датира „Молиеров Дом“.

Како је „Молиеров Дом“ био организован

Као република која сама собом управља.

Комедија је бирала сваке недеље по две старешине чија је власт трајала само седам дана и који су због тога названи „седмичари“. Сваки члан је бивао седмичар кад би на њ дошао ред. Види се да су Молиерови наследници 0терали Републику коју је он основао ка идеалу још више републиканском. Јер они беху укинули управника. Седмичари су састављали репертоар, руководили пробама, делили добит; једном речју, они су „управљали бродом“. Ангажовања нових глумаца и примања комада вршила су се на главном, општем скупу.

Изнад или, ако вам се реч не допада, поред њих, краљ је именовао два или четири комесара који су имали да у комедији представљају његов укуе и његове интересе. Каква су била њихова права“ Иста она која је и само друштво имало, било преко свога главног скупа, било преко својих седмичара. Они су могли ангажовати глумце, примати комаде, састављати репертоар; једном речју, мешати се у све. Они су то могли и чинили су без престанка.

Између ове две силе, републиканске и монархистичке, сукоби су били непрекидни, и испуњавају историју Фран-

2 Тако се често зове Француска Комедија. Пр.