Srpski književni glasnik

— Позоришни ПРЕГЛЕД.

1812, у Москви — Наполеон је волео таква театрална и мало шарлатанска разметања — Наполеон објави свој, у п030ришној историји чувени указ, „Московеки указ“, !е Гестег де ЖМозеои, којим је сабрао, утврдио, и потврдио обичајно право по којем се дотле управљала Француска Комедија.

„Московски указ“ само је сабрао и освештао старе обичаје. Обичајно право претворио је у прецизан законски текст; иначе је све остало по старом. Комедија је и даље управљала сама собом, под надзором надинтенданта кога је постављао цар.

Цео период за овим обележен је прогресивним опадањем, како је назвасмо, монархистичке странке. Ми не знамо детаљно ову историју, која није, колико ја знам, још нигде записана. Али севе оно што знамо показује нам да је под Рестаурацијом као и под јулеком монархијом улога онога који је предетављао суверена бивала све незначајнијом. И тада се десило нешто што може изгледати врло чудновато, али што је немогућно довести у сумњу.

Могли бисте држати да ће баш елеменат републикански нагињати ка новинама, а елеменат монархистички бити за традиције. Чудно бисте се преварили. Свакад кад год би глумци били сами своји господари, кад год би уништили утицај онога који је у Француској Комедији представљао ауторитет суверена, они су показивали очевидну тежњу да се укоче у старом репертоару и старим навикама.

(Свршиће се).

ФРАНСИСК САРСЕ. (С француског иревео У. П.)