Srpski književni glasnik

380) СРпски Књижевни ГлАСНИК.

сети, пеихолошка. констелација — различити су код оба пола. Рећи човеку да је „жена“ MH жени да је „мушкобана“, увреда. је...

Да не идемо даље. Јасно је као дан да је природа, да су задатак п положај, позив и дужности жене, посве другојачи но код човека; и да девојачко васпитање, према томе, не сме бити ни у ком случају идентично са образовањем мушкараца.

5. Али жена није бледа и непотпуна слика човекова.

Она је самостална мисао Творчева, један по себи савршени створ његов, кроз који сија суштина рода људског милије и нежније но код човека.

Пеихологија жене казује нам, да у ње надмаша срце u душа страну разума и мирног размишљања. Она се више клони личном, конкретном и поједином, и не воли апстрактно, рефлексију. Она показује већу љубав за све што је убаво и лепо у чулном, а узвишено и добро у духовном моралном свету.

Том јачем животу осећања и душевности, тој наивној интимности, како бисмо рекли, одговара, дакле, више разумевање онога што је лично, а мање онога што је опште, више интуиција но рефлексија, више рецептивност но спонтаност, више пијетет но критика, већа зависност од симпатије и антипатије него ли од личних мотива, живље осећање форме и појаве, и тиме склоност ка идеалном. Отуда, хтети подићи жену на пети ниво са човеком, смешно је; па кад се то чини још пуком хвалом наученог школског знања, права је лудост — како то многи екстравагантном еманципацијом жена траже.

Оно баш што жени за човека даје вредности, није то што је она једнака се њим, него што је различита од њега, није то да би и она чинила што он није кадар урадити.

„Не бејаше то општа наука и идеја што сакупи жене око Еванђеља, већ чиста љубав према Богу у Христу оличена.“