Srpski književni glasnik

М и сл и. 279

Правог пријатељства може бити само код племенитих душа,

јер је оно највиша и најплеменитија веза људска, узви-

тена. изнад непосредног, моментаног, корпеног. 90%(169.)

Паука mu философија стоје према религији као вештачка оруђа према рукама човековим ; религија је природна снага човекова, наука је вештачка, људска снага његова, и наука и философија имају само да продужују и допуњују оно што је религија створила и докле је она довела.

91170.)

Култура као триумф човека над природом много је старија од цивилизације која је трпумф хуманог у човеку над животињским у њему.

92 (171.)

Право је постојало много пре него што су закони написани, језик је постојао много пре него што је прва граматика наппсана, уметност је стварала лепе ствари много пре него што је прва естетика написана, народи су преживљавали догађаје и проживљавали и етварали псторију много пре него што је прва псторија написана. Тако граматика стоји према језику као законодавство према народним обичајима, као естетика према уметностима, као речи и писмена према самим стварима, као псторија према стварним фактима. Апетракција је последња, највиша снага духа, као што је човек последња чулна форма материје. Уздизање од стварног до идеалног п све идеалнијег, од материјалног до еве нематеријалнијег јесте једна од страна прогреса људског. Што је нижи ум, он је еве више потонуо у стварност, он мисли о стварима и у стзарним сликама, он говори о стварима и етварним фактима:; што је нижи ум њему је стварност све потребнија. Што је виши ум, он се еве више диже изнад стварности, до еве формалнијег, апетрактнијег, идеалнијег.

98 (172.)

Пословице стоје према баснама као данашња. слова према некадашњим селикама.

18