Srpski književni glasnik

30) СРПСКИ Књижевни ГлАСНИК.

вама. Ако комаде бира драматург, шта ће управитељ“ За тим, драматург ће их бирати са свог гледишта као човек кога су поставили „да гаји уметност.“ Кад би се поклапало, да су комади добри по себи добри ујелно п за касу, не би много запињало, али код нас то није ни из далека, и онда имамо да ће та два човека, привезана један уз другог, морати чинити један другоме концесије, које су у ствари концесије или касп или уметности. И све то онда, ако се та два човека подударају, ако имају више мање исту културу, јер на послетку и за касу одабрати, треба бар искуства. А шта ће бити ако су различни 2

Узмите ствар с друге стране. Хоћете ли ред Он се у позоришту огледа у подели улога, у енергији којом се подела изводи, у тачном вршењу евих глумачких дужности.

Ту хтео, не хтео, управитељ има последњу реч -— чим има два капиџика, на оба се улази, — а како ће је иматп,

кад то просто значи да он зна и мисли као драматург, којп ће, ако не искључиво бирати комаде, бар делити улоге и старати се о представама на време и како ваља. Да утера у ред, да препречи евентуална извлачења, изговоре. управитељ мора бити уверен да је ствар правилно урађена, а како ће у то бити уверен, ако не зна ствар. Ако је зна, шта ће драматург; ако је не зна, шта ће управитељ 7 Међутим како је данас стање, они еваки за се, један без другог, не могу, а у ствари не допуњују се.

· Затим настају питања састава трупе, плата, способности појединих чланова, авансовања њиховог. Како ће та питања решавати управитељ, ако не умедне оцењивати шта чија игра вреди, шта ваља покушати, којим путем ваља поћи у репертоару, хоће ли се оперета или неће, — те према томе комбиновати трупу, стварати подмладак, набављати костиме, декорације итд. Ако му о евему овоме, што се у позоришту не еме изгубити из вида, даје идеје другп и то тако да оне не пролазе код њега кроз чистилиште, онда какав је то разлог да он постоји само за то што, као најстарији и као одговоран, има да извршује и наређује.