Srpski književni glasnik

479 СРПСКИ Књижевни ГЛАСНИК.

„ Греовачко Шитањ“.“ |од Симе Станојевића. Нови Сал. 1909. 8", стр. 15, цена 20 потура.|. Трговачко питање, за писца, лежи у „чивутском питању“, које је опет у своме основу друштвено пстање. Решење је врло просто: треба се вратпти средњевековној ломачи и американском линчовању. Место озбиљне етудије о једном важном питању, ми имамо овде један вулгаран антисемитски памфлет, са приметним реакционарним задахом.

— „Каталог Народне Библиотеке.“ — Ових дана изашла је П евеска каталога еловенске књижевности где су забележене све словенске књиге, које је Народна Библиотека набавила од свога постанка па до данас. Ова велика књига |стр. 447, 8%, цена 1) динара! подељена. је на два дела, у првом су делу књиге писане ћирилицом (црквено-словенске, руске, мало-руске и бугарске), а у другом књиге писане латиницом (пољске, чешке, словачке, словеначке, лужичко-ерпеке и литванске.)

„Једноженство и многоженство“, од TT. P. Масарика. Г. Др. Иван Шајковић прештампао је пз „Бранкова Кола“ свој превод Масарикова предавања под горњим насловом [Цео наслов: Једноженство и многоженство , · предавање Проф. Т. Г. Масарика, превео От. Иван Шајковић. Сремски Карловци. 1902. 8, стр. 24]. Чешки професор констатује да се данас живи у многоженству, проституцијом и другим начинима. Он доказује да човек треба да има само јелцу жену, жена само једнога човека, и то у законитом браку. У томе види он смисао и развитак целокупне људске културе, и то показује у једном брзом историјском прегледу; ту је услов снаге п напретка целога једнога народа. Што се тиче равноправности ч0века п жене, Масарик је за „морални демократизам“, моралну једнакост, никако за економску једнакост, најмање за слободну љубав, којој тежи данашњи индигвидуализам. Породица, чврета и чиста, основ. је свега. Идеје Масарикове, не сувише нове, каткада смеле. каткада врло консервативне, дају се озбиљно дискутовати, али његово предавање, у добром и течном преводу Г. Шајковића, заслужује пажњу свију љулп за које постоје виша питања живота.