Srpski književni glasnik

53 СРПСКИ КЊИЖЕВНИ ГЛАСНИК.

дове и брда п долине. Хришћанству и Хришићанима, њиховој појави пи њиховом животу ондашњи свет је приписивао узроке свих невоља п несрећа. зивот првих Хршшћана, који су се логично Hđ конзенквентно држали речи и науке Христове и извели из тих речи п. те науке све конзеквенције, живот тих људи са социјалистичким п комунистичким идејама, људи, који су негирали све: п државу п. владаоца п имање, улпвао је одвратност људима, који су живели обичним, филистареким животом и који пису имали нп уверења ни снаге, да руше традицпоналне, укорењене обичаје п да кидају конвенционалне лажи старинске. Мржњу према присталицама нове науке још је више повећао етрах од оне гвоздене конзеквенције, којом су први Хришћани изводили у пракси теориске приншше своје вере.

Док су се присталице Хрипћанетва држали праве науке Хрпетове, они су стајали у јакој опреци са државом II њих је било сразмерно мало. Начела п принцини, који су одговарали идејама Христовим, стајали су у опреци са државом п државним принципима, HM држава је морала енергично радити против Хришћанства и против Хришћана; држава сз морала старати да сузбије оне принципе, који су у основи рушили државни организам. Присталице Хришћанства. морали су доћи у опреку и у сукоб са. државом, јер држава није могла допустити, да ухвате корена идеје, које су не само стајале у опреци са државом п државним принципом, него које су директно негирале државу и државни организам, пи јавно проповедале да их треба укинути.

Хришћанство п држава дошли су у сукоб, јер је Хришћанство негирало државу, а држава је због тога гонила. Хрнићанетво. И тако је и Хрпшћанетво, уз друге многе утицаје, доста допринело, да се онај чврети организам развије п ослаби. Наравно да само Хришћанство пије могло да упишти Римеку Државу, али је оно доста припомогло да се сруши онај колос.

Међутим Хрпипћанство није могло остати стално у