Srpski književni glasnik

530 СРПСКИ КњижеЕВНИ Гласник.

лице његове и за које је и сам творац његов на крету издануо. Онда је у главном већ била извршена панизација Хришћанства, која је у плућим вековима настављена, док није са свим овладала.

Али Хришћанетво је. већ пре него што је постало државном вером, евојим присталицама давало доста повода и матерпјала за бескрајне, често врло огорчене полемике и борбе. Под окрутним анеолутизмом била је утрнула свака слобода. Онда је Хришћанство са својим догматизмом дало људима H сувише материјала за борбу а расправљати та питања и борити се на томе пољу било је дозвољено. Тако је, још пре ио што је Хршићанство постало државном вером, почела борба око логмата, њихова тумачења п других ептница, борба која је у идућим вековима толико апсорбирала друштво, особито у Византији, да она чини готово једину садржину политичке псторије. И ту верску борбу, која се много чепће водила око личних интереса, но око уверења и принципа, употребили су разни фактори, који су већ пре појаве и победе Хришћанства стајали у опреци једни с другима, у своју корист п петакли CC као преставници разних струја и приништа у Хришћанској Цркви. Тако је Хришћанство стало не само у службу државних принципа, него и у службу оних великих струја п интереса, који су се увек међусобно борили о надмоћ и превласт п чији се интереси увек укрштали на Балканском Полуострву.

СТАНОЈЕ СТАНОЈЕВИЋ.