Srpski književni glasnik

к К ЊЕ ње“ %

О И 1;

УмеТНИЧКИ ПрРЕГЛЕЛ.

Има ипак једна средњевековна црквена грађевина, чији је неимар ово боље увидео и схватио од Г. Лека, те покушао да на оеновици грађевина другог типа, различитог од Аја-Софије, постигне што јачи ефекат прегледности у унутрашњости цркве а да сачува спољашњи ефекат, својствен грађевинама тога типа; намера му је до крајних граница могућности добро испала за руком. Тај унутрашњи ефекат појачао је тиме што је у виду крета уздигао основицу средњем, главном кубету, те на тај начин постигао прелаз од околних сводова средством сводова крста ка самом кубету коме ови служе за основицу. Тиме је појачан унутарњи ефекат у прегледности средњег кубета. Алп је тиме несразмерно много добила грађевина и у спољнем ефекту. Добитак је у томе што је органски развој основице овог кубета јаче изражен, и што је спољна архитектура завршетка грађевине маркирана у естетичном, секладном прелазу од крајева (малих кубета) ка средипи (главном кубету) која га до извесне сразмерне висине фланкирају (како се то обично у архитектурп каже), те цела грађевина са. својим лепим пропорцијама зидова и кубета прави необично пријатан утисак. Та грађевина, с поносом можемо рећи, српска, то је Грачаница на Косову. И њен непознати творац, та незналица „природно-математичких истина“ боље је још 1521 год. схватио и знао да доведе у склад лепоту са конструкцијом него данас Г. Леко са свим својим познавањем разних „истина“.

(Свршиће се.) АНДРА СТЕФАНОВИЋ.