Srpski književni glasnik

Из НАШших НАРОДНИХ ПРИПОВЕДАКА. 1063

св. Павле по земљи, па дошли у колебу једног сиромаха старца, и затражили му грожђа. Затражили су му туђег које је било лепше, али он, поштен човек будући, не хтеде им давати из туђег винограда него им узбере из свога. Кад су појели грожђе, Христос запали кришом старцу колебу. Старац, који беше пошао да их испрати, трком се врати да гаси. Свеци, зачуђени, запитају Христа што то уради; Христос им одговори да је то за то што ће старац на гаришту наћи неко сакривено благо. И доиста, старац убрзо нађе ћуп с благом, и свеци с Христом видеше то из далека, и одоше.

Сличност ове наше приче с епизодом о филозофу у поменутој Волтеровој историји очевидна. је. Старац наш одговара филозофу, и честит је као и онај. што је, мало наивно, окарактерисано мотивом како он неће госте да служи туђим имањем него својим; Христос је заменио анђела, а два свеца играју улогу Задигову, и ако не потпуно ; сама пак основа приче о паљењу куће у којој ће домаћин наћи закопано благо, потпуно се подудара с оном у „Задигу“.

Има, дакле, један мотив из Бодтерове историје у нашим приповеткама, и то је онај о филозофу и паљевини, али има ли још који, онај о богаташу. о тврдици, о удовици 7 Има ли, нарочито, онај мотив, главни у тој историји, како анђео води човека по земљи и, чинећи разна. чудна дела, показује му правду божју 7

Нема ни мотива о богаташу, ни о тврдици, ни о удовици, колико знам. Што се онога тиче о анђелу и човеку и откривању правде божје пред овим, има извеених наших приповедака у којима се нешто налик на то налази, и ако у врло ослабљеном облику. То су неке приповетке о св. Аранђелу', ове три, колико знам : „Све како

г' У нас има разних приповедака о се, Аранђелу, н. пр о њему и ђаволу (в. Бук Ж:18: Зашто у људи није табан раван), али ми овде узимамо само једну врсту прича о њему, ону о њему и његову сапутнику.