Srpski književni glasnik

Из НАШших НАРОДНИХ ПРИПОВЕДАКА. 1065

овој причи има још нешто чега нема у другим двема о аранђелу, а што је мало ближе легенди. Џаиме, у тим двема, аранђео долази самртницима, људима који леже на постељи болесни, и приче се састоје само у томе што се износи како поједини од њих умиру; у овој приповеци о којој говоримо, аранђео, у првој кући н. пр.. налази здрава човека, и баш кад овај руча, и тад га убије и без разлога, а слично је п у легенди где се такође здрави убијају и без непосредног п јасног разлога. (истина, нема оног објашњења. те казне које је у легенди). Нааослетку, аранђео се свом сапутнику не јавља ко је све док не сврше пут (тако је п у трећој приповеци: „Младић и св. Аранђел“) него путује с њим као непознати „витез“, а тако је, видели смо, п у Волтера, и тако је обично п у осталим туђим верспјама легенде. Па онда, у трећој приповеци („Младић и св. Аранђел“), долази још један мотив који изгледа да представља нешто из легенде. У легенди, наиме, апђео захтева од човека да га не семе остављати ма шта он чинпо, ма како се човек на то ужасавао ; а у овој приповеци аранђео, пред првим конаком, чим се нађу скоро, препоручи евом сапутнику : „немој се ти препаести“, и после сваког конака и „вађења душе“ пита та: „јеси ли се уплашпо 7“, и овај се не плаши еве до последњег конака, после којега одговори: „једва сам ти од страха жив остао“. Овај мотив о страху вапутника (и у приповеци: „Како св. Аранђел вади душе“ има тај мотив. само неорганично везан за приповетку) као да донекле представља. мотив о ужасавању Задига и погодби његовој е анђелом да га не оставља, који познајемо из легенде. То су, дакле, знаци по којима изгледа. да наше приповетке о аранђелу вероватно имају нешто трагова или утицаја од легенде о анђелу и пустињаку.

Али легенда о анђелу и пустињаку не постоји само у овом облику у ком је ми по Волтеру иепричасмо. Она се, напротив, јавља и у облицима. који на први поглед изгледају различни oj Волтерове историје, али који су у суштини исти е њом. Код Волтера, анђео сам награђује