Srpski književni glasnik

\

1066 СРпски КњижеВвиИ ГЛАСНИК.

и кажњава: има једна версија легенде где нема анђела да то чини, него „људи сами, заслепљени страстима, извршују и нехотице правлу божју“. Код Волтера, казне и награде које судбпна додељује, објашњавају се гресима и заслугама које ће се тек у будућности догодити: има једна версија, и то је иста коју сад поменусмо, где се то објашњава прошлошћу. Та се версија налази у једној јеврејској књизи, у Казвинијевој „Књизи чудеса“ и, како изгледа, и у самом „Талмуду“, и састоји се у овоме.

„Како се, прича ве ту', Мојсије мучио страховитим питањем о подели добра и зла на земљи, то га Бог одведе на једну планину, и хтеде му показати како он влада светом. На подножју планине, бејаше један извор. Мојсије' виде како један коњаник дође на извор и напи се воде; при поласку, он заборави ту ћемер пун златника. Један чобанин дође, нађе ћемер, понесе га и оде. Ко: њаник, кад је спазио шта је изгубио, врати се извору, п ту нађе само некога етарца који баш тада дође, и који скиде терет што носаше, па седе да се одмори. Залуду се старац јадао како није ни видео ћемера, залуду се Богом клео, коњаник извуче сабљу и убије га. Видевши толике неправде, Мојсије се ужасне п разгњеви јако Али Бог му рече: „немој се чудити што си то видео: старац је некада убио оца коњаникова; злато припада по правди чобанину који га је п нашао, а који за то не зна; витез га је неправедно стекао и упропастио би га на зло: тако је правда сасвим задовољена“

Ову писту јеврејску легенду имамо и ми, врло мало промењену и нешто посрбљену, и то је народна приповетка „Не узајмљуј зла јер ће ти се вратити“. Место Мојсија дошао је овде обичан човек, место Бога св. Сава, две три ситнице су се изгубиле или промениле, али је приповетка. остала иста.

(О. Рат15 наведено дело, стр. 177. Ми овде преводимо садржај те јеврејске легенде како је у овој књизи укратко изложен.

„Бос. Вила“, 1887, стр. 106; приповетку је забележио Г. Н. Кашиковић

i io NL IA. Ub Ni AO 2 1)