Srpski književni glasnik

Поглел HA РАД у Ст. СрБиЈИ и МАЋЕДОНИЈИ. = 1077

тарних појмова о пословима који их очекују. Сами неi обавештени и неупућени, подлегли су утицају експлоататора патриотизма, те су, страшно сами мистифицирани, у својим извештајима обмањивали министарство о стању какво је у повереним им областима. Кад би се по овим | првим консулским извештајима судило о стању у Маћедонији, изгледало би да је народ тамо само чекао да се ми јавимо, па да одмах сав листом напусти Егзархију и приђе к нама. Као и наши први консули, тако су će чланови управе „Друштва ев. Саве“ подали овим мистификацијама, које су, после многих разочарања, довеле друштво до стања у коме се HB данас налази. И ако смо се доцкан сетили да радимо, ми смо, понесени овим о00манама, хтели на једанпут да постигнемо све што смо у току десетине година губили поступно, а увек смо сметали с ума што никад нисмо смели губити из вида: да се, док смо ми спавали, радом Бугара, нашим погрешкама и другим догађајима ван наше власти, створио у Маћедонији низ свршених чинова, које се нисмо постарали прво добро да проучимо, па онда да радимо по добро смишљеном плану, лагано и без пренагљености.

Почињући да радимо у Маћедонији, ми нисмо с почетка схватали ни циљ томе раду, ни погодбе којима бисмо му, према фактичким приликама, могли обезбедити успех: циљ нисмо схватили зато што нисмо били на чисто с тим, у чем је значај маћедочског питања, погодбе — зато што смо претпостављали наћи помоћ тамо где смо могли очекивати само отаор.

По мишљењу, којега се и данас држе извесне патриоте, Маћедонци су генетички Срби, онако исто као и они у Шумадији. Међутим, то је мишљење лишено сваког основа, сем ако се неће узети као поуздана основа изрека „где је Слава, ту је Србин“, на супрот маси појава из историје народносних одношаја које се противе таквом схватању. Кад се узму у оцену сва дата историска и фолклорно-лингвистичка, па се пореде са фактима која се развијаху у Маћедонији готово на наше очи, јасно

А и и и

“ x

„и

„veo a sk RR ak 2 My ya

: