Srpski književni glasnik

ЈУГОСЛОВЕНСКА УМЕТНИЧКА ИЗЛОЖБА, 113

еамо вредну и енергичну омладину. И ово питање од чијега је правилног решења све зависило, решено је у кориет пдеје југословенске културне заједнице.

Ето то су све главне тешкоће које су се пмале савладати да би се изложбом постигао успех. А успех је огроман. ~

Изложба је остварена у таком обиму и облику какав нико од нас није могао очекивати. У исто доба, она је својом појавом не само скептике убедила, него п противнике превела у веру спасоносне идеје о могућном југословенеком зближењу на културном пољу.

Значај југословенске уметничке изложбе састоји се у овом. Изложба је најпре имала да манифестује први стваран успех на пољу рада културног уједињења Југословена. До тог доба рађено је само у теорији, и, у најбољем случају, на узајамним договорима Омладине у Софији и Београлу.

Уметничка Изложба је једина и могла да постигне успех на том пољу. Монументална уметност је поље на којем се југословенска заједница не најбоље али најлакше може манифестовати. Понављам „најлакше“, јер у области монументалне уметности нема оних језиковних и племенских граница које су самим карактером срестава за исказивање појединих идеја условљене, као што је случај на литерарном пољу, на којем није само тешкоћа у томе да ли ће се српски, хрватски, бугарски или словеначки „дијалект“ за општи узети, него је спорна чак п азбука, т.ј. да ли ће се латиницом или ћирилицом писати па ма који дијалект усвојен био. Напротив, craтуа или слика жанр-слика, портрет или пејзаж, а по"врх свега још и историјека слика ма којег југословенског уметника биће разумљиве свакојем брату Југоеловенину. И у овом је погледу наш генијални уметник Г. Паја Јовановић указао правац којим се може ићи а да се остане и велики уметник п да се у исто време по-

S