Srpski književni glasnik

И

ну ел јр

38 СРпоки Књижевни ГЛАСНИК.

Толики примери, изгледа, доказују да је тако. У ствари они не доказују ништа. Оставимо на страну Швабицу, (несвршену приповетку коју није требало ни објављивати), и разгледајмо мало ближе друге приповетке. Јанко се...) На тај начин би и прави Вертер био пао као жртва породичне среће другога, о коју се он хтео огрешити. Арсен треба да жртвује Аноку и она се мора покорити задрузи — зар је то главно у приповетци На бунару 2) Ко би још из Школске Иконе нашао да јој је смисао како љубав и т.д.е) .Ко би други осим критичара за љубав својем тврђењу могао тако што рећи! И критичар треба да је искрен, да му је преча истина него његови критичарски калупи.

Породично осећање јесте јако у приповеткама 1. К. Лазаревића ; али оно је јако зато што је оно уопште јако у патријархалнога света какав описује Л. К. Лазаревић; без њега би слике биле ако не неверне а оно непотпуне. И ако би се, на супрот томе, приметило да су и други сликали тај исти свет па ипак оно у њих није тако јако, не треба заборавити да га нико није сликао тако потпуно као он. Другп разлог што је тако, изнећемо доцније, зашто је толико полагао. Главно је да оно није главно.

Што је Л, К. Лазаревић сликао, то, дакле, није тоапко живот народни, колико, више, поједине људе, личности, типове, карактере. Што је код њега главно, то је унутарњи живот, оно што у себи самима доживљују, што

а) О Јанку Г. Јовановић каже (Предг. стр. Х1) : „Јанко са својом љубављу има се уклонити ис:ред мужевљих права и породичних обавеза у ПДертеру.“

ђ) Г. Јовановић (Предг. стр. Х1): „Арсен треба да жртвује своју Аноку и ова се, са својим личним претенсијама, мора покорити задрузи у На бунару.“ :

с) Г. Јовановић (Пред. crp XI): „Љубав индивидуална, ако баци под ноге обзире породичне и друштвене, доводи до ката· строфе, као у. Школској икони,“

и ДЕ Me пе аи.

M. wi i 0.