Srpski književni glasnik

=, 2

OON O ia

RLU

| и e“ 0 ::

Физичке и ДушеВНЕ Осовине Цигана. 51

отледа се духовитост п дубина, ипак су им деца кад се даду у школу најгори ђаци. Овоме неће бити узрок то што би били глупи, већ то што у годинама кад у школу полазе још нису довољно развијени. Кућа и породица их ни чему не припремају, већ се развијају сами по себи тек у доцнијим годинама, кад је већ касно за школу.

Највећа им је склоност за музику, њу и лако примају и лако памте и веома усавршавају без пкаквог утицаја музичке науке. Изгледа као да је музика за њих и створена. Они је инстинктивно негују и развијају.

Циганин не зпа за стид. Њега није срамота да здрав и читав проси, да слаже, да превари, да обмане, да буде отеран, презрен и бијен, па да се чини као да ништа није ни било. Исто су такви и међу собом. Они међу еобом говоре најбезобразније ствари из полних односа па п пред женама и пред децом. Цигански је говор пун безобразних израза, које они п. у најобичнијим стварима, у говору ма какве врсте, непрестано употребљавају. Не може Циганин на своме језику ништа рећи док не опсује или док иначе што безобразно не рекне. Те су им ствари п најпријатнији разговори п забава. Ништа Циганина не може. тако слатко насмејати као причање о безобразним стварима. Па и у реализирању тих ствари нема у њих великога зазора.

У Цигана никад нема сталности. Ужаени су обрзоплети. Без великог размишљења предузимају ствари, али им се брзо досаде“ па их брзо m напуштају. Кад што обећавају не мисле о томе како ће их брзо проћи одушевљење за тим што обећавају. С тога ни за какав посао не остају привезани до краја. Једино су у песми п причи | неуморни. Сваку песму п причу истерају до краја. Због тога се у Срба рекне, кад се пева па је песма дугачка или досадна: Доста, само Цигани терају до краја!

Међу собом су Цигани свађалице. За мало за што они су готови на свађу и тучу. Циганска махала је увек пуна свађе, псовке, грдње и боја. Са пуно разлога рекну Сроп за људе који се једнако свађају, да се свађају као Цигани. — 4%