Srpski književni glasnik

146 Српски Књижевни ГЛАСНИК.

бено израђених места из свих комада. Јер, каквог интереса има на пример, видети и чути Г. Сотировића у улози кнеза Врањанина („Скендер-бег“), после његових Јага, Хорација, Никите, Атоса и тако даље, осим тога, ако он у неколико монолога Врањанинових не покаже оно ради чега је он и после Јага ушао у Глумачку Школу2 Каква је потреба одгледати, рецимо, пет чинова Г. Беко“ вићевог Скендер-бега, ако он нигде, ни у говору ниу ставу, не буде ништа друкчији но у маси својих свакидањих улога које он израђује самоучки2 ИМ, нарочито, каква је корист од извођења почетника који једва умеју рећи коју реч, у пуним великим улогама, са сценама од којих неке толико премашају њихове данашње способности, да они морају, невештим подражавањем и напрезањем, падати у очајну декламацију и емфазу. Међутим школа је и основана да лечи та зла.

Друго, компромитовање је целе идеје протурати испитне представе у опште, а нарочито испитне представе после свега неколико месеца покушајног рада, као дневне представе с плаћеним улазницама. Јавност коју предвиђају правила за испите Глумачке Школе, подразумева форум глумаца, позоришних критичара и писаца, књижевника, новинара, а не прву публику која наиђе ради спуштених цена, и која није ни од каквог интереса за Глумачку Школу исто колико ни Глумачка Школа за њу.

Треће, програм и правила Глумачке Школе предвиђају испит с доношењем одлуке испитног одбора. Претресом појединих успеха, општег успеха, данашњег начина рада у школи, потребних рефорама, исправљањем погрешака и утврђивањем програма за идућу годину, учинило би се и за унапређење школе и за Народно Позориште више, но што се учинило с оном стотином или две стотине динара прихода од испитних представа, са ценама исто толико ниским, на колико је можда ниској цени ова установа код многих који јој не увиђају потребу и корист.

Међутим, и са сзима својим данашњим недостатцима,