Srpski književni glasnik

вас = 3 к-<ЛИКА

Књижевни ПРЕГЛЕД, 877

сти, и у народној поезији волео је спонтаност, природност и свежину. Песник се крио у дну његове душе, али он нема стваралачке маште, и у књижевном раду њему је увек потребно да као полазну тачку има нешто већ готово — и та особина посматрача и уметника угушиће у њему песника. Место надахнућа доћи ће рад и савршеност форме, тачност једнога оштрога посматрача. У првом периоду своје књижевне делатности, он из романтизма узима само оно што је у складу са његовим темпераментом: он воли књижевни космополитизам, који му даје више слободе у одабирању предмета, живљи и изразитији начин извођења тих предмета, али он већ тада показује жељу да укроти распуштену машту, и да место ње унесе у своје дело тачну и живописну аутентичну појединост. И реалист се још тада почиње јављати у романтичару.

У пуном цветању романизма, он са Драмама Кларе Газул даје ново схватање драме, а са Гуслама ново схватање поезије. МИ што су Драме Кларе Газул биле Иговом Кромвелу и Ернанију, то су Гусле биле његовим Баладама и Орпеншалкама. Од свога учитеља Стендала Мериме је научио како се под туђим именом могу слободније и потпуније казивати своје књижевно убеђење, и у једној мистификацији, у тобожњим драмама шпанске глумице, он је дао своју драмску вероисповест, као што је у тобожњим баладама илирског гуслара Хијацинта Маглановића дао своје схватање поезије, свој први и је. дини песнички покушај

Мериме је доцније писао како је за петнаест дана импровизовао Гусле. У ствари, он је то радио дуго и смишљено. Гусле, као и Кроника владе Шарла 1Х, јесу изводи књига које је њихов писац пажљиво читао. Његови извори за састављање ове збирке морлачких песама многобројна су и разноврсна су: у првом реду Лушовање у Далмацију опата Фортиса, путописи Вутјеа, де Шомет-Дефосеа, Смара Шарла Надјеа, Дантеова Б0о

жансшвена Комедија, једна кинеска драма, збирка грчких „