Srpski književni glasnik
626 Српски КЊИЖЕВНИ ГЛАСНИК.
а
велике глумице. Таква је врста дискусије, у осталом, во-
ђења и у самој Француској. Они, који воле смеле ре-
форме и новине у опште, дали су њеном приказивачком
стилу смео, реформаторски карактер, док су они, који
| воле традиције на позорници или реформе у смислу тра-
диција, налазили да њене новине немају ничега јасног,
одређеног и трезвеног. Моја је импресија, да они први
код нас, и ови други у Француској, имају више права.
Да се да једно сумарно и прецизно тврђење, по
репертоару с којим је дошла, није могуће. Јер њен ре-
пертоар за Београд, био је репертоар из кога се не може
4 да види јасно њен приказивачки стил, ни њен метод, ни
џ основни тон схватања личности. Прерушавајући се, из
вечери у вече, из Мадлене Грандје (из припросте Рамџе
Анри Ротшилда) у сентименталну Мими (из Чергашког
„ивоша Анри Миржеа), из Мими у Федру и Црвенка и,
одавде, у Жанину (из Жршве Гастона Девора), Госпођа
Депре је, ако је то њен укус, показала чудан укуса у
погледу свог приказивачког стила, неколико црта које не показују сасвим дефинитиван метод.
О основноме схватању њене глуме, могло би се рећи ово неколико речи. Госпођа Сузана Депре је присталица глуме која целу скалу људске природе, сва осећања и све ситуације у које се ставља једна личност, приказује без много театралних гестова и без многог „физичког појављивања“. Она се труди да најсложеније душевне проблеме, са свима разноврсним ситуацијама, прикаже што простије, што природније, са што мање „глумачких“ срестава, и што више „унутрашњих“, са неколико општих ставова. Уз то, трудећи се да глуму схвати што простије а смисао и основни тон једне личности што сложеније, она тражи само оне опсервације и детаље који имају за циљ да прикажу унутрашњи живот личности коју приказује. Та врста приказа и метода највиша је врста: са што мање средстава изазвати што више и виших ефеката; али, та врста приказа, најкомпликованија је и најређа. У њој може да буде велики у
4:
5 „52 -
+“:
у %
а ,
м
а Ј
р _> пе