Srpski književni glasnik

Позоришни ПРЕГЛЕД. 627

само велики глумац. Почнимо опет с почетка: Госпођа Сузана Депре труди се да тим стилом прикаже своје личности, труди се да игра просто и природно; али, она игра сасвим просто и природно, и само игра. Са својим стилом она претерује, што ће рећи:. она нема довољно талента. Као и увек кад се претерује, и овде је био случај да се претерује на обе стране од нормале: испод и изнад. У првоме случају, пошто основне црте нису биле наглашене до уметничке мере, игра није била уметничка ; јер оно, што је сасвим упрошћено, није довољно уметничко. У другоме случају, као проста, игра је била театрална, јер је у својим основним цртама била наглашена изнад уметничке мере. Као Мадлена, као Мими и као Федра, у сценама смрти, она тај тако важан чин тако много упрошћује да се морамо питати да ли тако схватање тих ситуација није марионетско. Она је за три вечери, три пута умирала на исти начин из разних узрока, и ја сам увек добијао импресију која се добија од оних дечјих лутака чији се капци, у вертикалном положају лутке, отварају и, у хоризонталном, затварају. Тако упрошћено она игра и у другим сценама љубави, љубоморе, резигнације, гнева, што, без сумње, долази не само од њене методе, него, још и више, од њене природе, о чему ће бити, доцније, речена још која реч. Тако, на пример, у трагичној сцени љубоморе у претпоследњем чину Федре, као и у кретању после сцене било је нечега простог и природног што се граничи са лако схваћеним и обичним. Такав је њен први случај. То је претеривање испод нормале. Други јој је случај претеривање изнад нормале. У томе случају, Сузана Депре је театрална, или патетична у наглашавању. Као Мими, на пример, у сцени кад из своје мансарде чује Родолфов глас из суседне собе, она то своје ослушкивање тако наглашује и подвлачи као да хоће да каже публици: Гледајте ме, сад прислушкујем! Као Федра, у сцени кад сазнаје да долази Тезеј, она публици, гестом и изразом на лицу иу очима, сувише јасно и претерано бележи свој однос са 40%