Srpski književni glasnik
СРПСКЕ НАРОДНЕ ПЈЕСМЕ. 679
испитивања, необично важних за проучавање народних пјесама у опште, као што су ивањске и сватовске, на примјер. Само што Беговић није био довољно критичан у свом раду и што је у збирку уносио и много ствари ненародних и потпуно непотребних, као: „Граничарски аусмарш“, „Граничарски српски Риналдини“, „Тестаменат“. У неким пјесмама, даље осјећа се траг и утјецај оних наших ранијих побожних пјесама из ХУШ и с почетка Х1Х стољећа :
О Ришћани племенити !
И од духа темељити !
Ви се мало пострпите
У свом срцу протрните,
Да вам кажем јасну пјесму...
Пјесма једна, „Сужањ Владимир“ прешла је из Качићева Разговора у народ и у ову збирау.
Исте те године почео је да објгвљује свој материјал и Др. Фридрих Краус, изасланик бечког Антрополошког Друштва. Он се, у главном, бавио прибирањем народних муслиманских пјесама, и отпочео у том роду рада једну подужу серију: Ти пјес: Негсесоуса (Мозтаг, 1885), Рапаусе Ниво : Рахесс Гика (Мозтаг, 1885), Зтапа16 Мећо (Риђгомшк, 1886). Занимљиво је, да су његове прикупљене пјесме необично дуге, да прелазе често преко хиљаде, чак и преко двије хиљаде стихова. Касније се видјело да је та опширност и пренатрпаност једна од значајних карактеристика муслиманских јуначких пјесама. У Краусовим пјесмама има по некад стихова чија логика није од обичне памети и који, онакви какви су, нијесу морали бити штампани. Као на примјер:
Па не може куршум приљитћалти. Сједе секала по брдима сунце.
Тад се пропе на кољена Хусо. (Р. Н.) Па би тебе за јунака дала,
Који би ти образ сеијетшлљио!
А на китам од злата алеми (5. М.).