Srpski književni glasnik

686 Српски Књижевни ГЛАСНИК.

грчке поезије, Илијада и Одисеја, интересују се много женским родом, премда се ту о жени говори са недовољно галантегрије и са много оријенталских предрасуда. Па ипак, врло је интересантно да се и поред све пасивне и резервисане улоге женине, која се у обадва епа претпоставља, јавља и неколико врло импозантних, самосталних женских карактера, неколико жена које нас по својим моралним и физичким особинама изненађују у највећој мери. На првом месту нека буде споменута жена Одисијева Пенелопа, која је успела да после двадесет година, кроз читаву дугачку серију сметњи и интрига, дочека светла образа повратак свога мужа. Као рђав пример, пример неисправности, истакао је Хомер нарочито две жене: лепу Јелену и Клитемнестру. Хомер нема довољно речи да жигоше неверство и перфидност Јеленину, али при свем том њена слика је, поред свег ужасног наличја, испала у Хомера ипак интересантна и симпатична. Јер је Хомер сасвим каваљерски, где је само стизао, нагласио како је она имала руке од слонове кости, врат лабудов, косу златну, прсте ружичасте као зора, стас као богиња. Када су је — вели нам на једном месту Хомер — опазили овакву тројански старци, они су заборавили и на опсаду и на све невоље које су с њом у вези и за које је одговорна само Јелена, па су одушевљено рекли: „Заиста, немају на шта да се туже ни Тројанци ни Грци, што због овакве жене подносе толике невоље !“ Трећа интересантна личност у Одисеји је Клитемнестра, неверна жена Агамемнонова, која је са Егистом мучки убила свога мужа када се враћао из Троје. По својим моралним осодинама није Клитемнестра ни најмање симпатична, и мотиви са којима се она брани (на пример што је Агамемнон у почетку рата принео на жртву њихову кћер, Ифигенију; што је, после рата, довео у Арг Касандру, која је имала да буде супарница Клитемнестри) и сувише су слаби и не могу се одржати; али, са чиме нам Клитемнестра импонује, то је њена огромна душевна снага, њена сталност и у љубави и

и Не а“ фри о

“ “

Рава арт ИУ чу ур Сре. пи У ДЕ.

о.

4 |.