Srpski književni glasnik

"".

ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД.

БуРИДАНОВ МАГАРАЦ, КОМЕДИЈА У ТРИ ЧИНА, од РОБЕРТА ДЕ ФЛЕРА И ГАСТОНА А. де КАЈАВЕА.

У Паризу, драма се све више индустријализира, и све више своди на трговину. Позоришне сцене почињу све више да бивају трговачке радње и тржишта са уоби-

чајеним трговачким принципом : роба према потраживању, ·

продавац према купцу. Варпеше, Одесн, Водвиљ нису далеко од Лувра, Самаришена, Пролећа. Као и овде, и тамо квантитет публике одређује квалитет робе; и, као и овде, и тамо индустријалци израђују ону робу која им се највише тражи.

Париске позорнице имају неколико индустријских фирми од којих потражују робу која им треба: Роберт де Флер и Гастон А. де Кајаве, да се само зауставимо на фирмама у којима раде по два ортака, Абел Ерман и Франк-Ноен, Серж Перски и Ленорман, Армон и Нансеј, Б. Рабје и Е. Хербел, Алеви и Жуло, Жил Мари и Емил Рошар, Пол Било и Енкен, Енкен и П. Вебер, и тако даље.

Од ових, најсигурнија је фирма Роберт де Флера и Гастона А. де Кајавеа која је израдила десетак комада за француске позорнице. Интересантно је видети једну њихову скорашњу заједничку фотографију. Она приказује два добро угојена, шеретски насмејана трговца који, као да стоје пред вратима свог дућана, и вичу: Извол те! Имамо сваковрсне добре робе за јефтине паре!

49

Ка