Srpski književni glasnik

834 Српски КњижЕВНИ ГЛАСНИК.

један Устав не може прецизно и до крајњих граница омеђити ни права и дужности државних власти, ни слободу и обавезе појединих личности. Много што шта мора се оставити т. зв. прећутном споразуму, без кога нема могућности за мирно и правилно развиће једне државе. Нити владалац може буквално схватити и вршити своје прерогативе без обзира на стварну снагу народну и расположење његовог Представништва, нити Народно Представништво сме негирати уставне прерогативе Државног Поглавара.

Оно што је најважније за политичко развијање једног народа нису писане уставне одредбе него поступно васпитавање за уставни живот, а то ће рећи: политичка и друштвена еволуција. Где тога нема у довољној мери, или владалац укида Устав указом, или га народ мења револуцијом, или га пре ћутно газе један или други чинилац. Важност Устава не лежи само у његовим одредбама, него у сталном расположењу свих фактора да чувају Устав и у снази њиховој, да га бране и одбране од свих атентата на њ. У Енглеској према буквалном тексту уставних закона, Краљ би имао огромних права, готово као какав апсолутистички монарх ; у стварности ни један владалац не врши у мањој мери своје прерогативе но што то чини енглески краљ.

Ипак, не треба нас рђаво разумети. Врло је потребно имати добре заштитне одредбе у Уставу. Ако владалац злоупотреби своју власт, он мора да крши силом те одредбе, јер се не може кроз њих провући. То кршење је увек акт грубе силе. Оно ствара негодовање и у земљи и на страни, и изазива пре или после било активан било пасиван отпор. Ако уставне одредбе нису јасне и прецизне, владалац може, не вређајући њихов текст, него само њихов дух, појачати своју власт а да не изазове велико негодовање. За праву уставност потребно је троје: добре писане одредбе, дискретна употреба уставних права и поуздана навика поштовања Устава и, најпосле, стварна снага народа којом би увек могао заштитити Устав од евентуалних насртаја управне власти.

У овој расправи ми ћемо се бавити начином на који се према одредбама садашњих устава може вршити промена њихова и организацијом власти која има права вршити ту промену. Проучићемо функције усшавошворне власти, која било мења цео Устав, било допуњује, промењује укида и ту-

неон ан ак

подиже оурмиакае; ; ~ Т та“ УЧ

| 7

+ “ ње