Srpski književni glasnik

'862 | Српски Књижевни ГЛАСНИК.

Они су се и овде показали рђави критичари и класификатори. Та нова подела у осталом, место да јаче подвуче извесне сродности, увећала је за нас, публику, само тешкоћу прегледа. (Свршиће се.) Милан ПРЕДИЋ.

. % ВАСКРСЕЊЕ. Библијска поема у два дела за сола, мешо-

вити хор и велики оркестар Речи од Драгутина Ј. Илића, музика од Стевана К. Христића. У Народном Позоришту 2 маја 1912 године.

Нас данас интересује само онај уметник у кога су инди"видуалне особине добиле свој одређени облик. Јер само индивидуално зрео уметник може да ствара оригинална, чисто субјективна, дела; а свако оригинално дело представља чистоту стила, која је према томе први и најглавнији услов да једно уметничко дело постоји. Неоригинално дело нема стила, јер прави стил је „израз карактера једнога уметника“ (Тен), део његовог, и само његовог, уметничког схватања. Према томе творац његов је неизрађена индивилуалност, епигон, уметник другог реда, човек који нема рођених погледа и рођене снаге. И за то неоригинална, стилистички нечиста и неуједначена, дела пропадају са даном у који су се јавила, пропадају под теретом снажних, здравих, оригиналних дела зрелих уметника који су успели да се ослободе свих утицаја и да стварају својим срцем, дела која носе све одлике само њиховога темперамента, само њиховог уметничког схватања и уметничке физиономије. Сви елементи који та дела сачињавају имају сродно или исто обележје. Имају основну заједничку црту која их доводи у везу, допуњује, развија и све јасније и јасније одређује, дајући тиме целини један јединствен тон. Тај јединствен тон представља израђене стилске особине једног уметни-

чког дела, његову оригиналност, његов стил. И зато епигони жи“ |

вотаре, а оригинални таленти владају. Јер само оригинални таленти имају ону сугестивну моћ да непосреоно утичу и подижу. То је и снага Рихарда Штрауса и Дебисија и Макса Регера, то је снага и Ханса Пфитцнера и не многих савремених музичара. Ребиков је слаб онда кад експериментише баш за то што му дела немају основе у темпераменту његовом, него су сенза-