Srpski narod

Страна 12

СРПСКИ НАГСД

ЗОјануар

стигао је потпуну хармонију

композитор и технички оператер једнако одговорни и важви у, стцарању уметничких дела. Паипак, режисер је онаЈ 1 велики вајар свих стваралачких снага. У његовој су руци сви конци, он 5ди и одлучује о диспозицији филма све до његовог завршетка, о свакој појединачној умет. ничкој фази и декору, тако да на њега пада највећи део одго. ворности. Рбжисер филма налази се пред већим тешкоћама од позоришног редитеља. Он је- присиљен од почетка, од сцене до сцене,, да тражи „позорницу" на којој може уметник да оствари своју улогу. Позорница театра ограничена је кулисама и ставља границе вибрацији речи. Филмски режисер налази свој стил. филма тек посретством спољних фактора, супротно позоришном редитељу. Режисер филма стварно зависи од ветра и времена, од свакодневне преданости и радног капацитета својих многобројних уметничких и техничких сарадника. Од сцене до сцене филмски режисер савлађује простор, који му прописује филмски манускрипт. Сковати уметничко 'јединство сћилма, пре него што филм пређе у атеље, главни је задатак режисера. Међу немачким филмским редитељима, има много својстве. ности, темперамента и талената. Није претерано кад се каже, да сваки режисер има свој сопствени начин рада, свој лични стил и свој циљ у уметничком стварању. Ова многостраност у талентима, основа је многостраности немачког филмсог настт'ања. Ако се на ФАЈТА ХАРЛАНА гледа као на режисера драмског филма, тиме се ван сваке сумње означава само једна карактеристична страна његове режиске уметности Хаолан је у стваои инсценирао доста Лилмске граће ко.ју карактеоигае оригинална психолошка доама. Он се посветио великим пооблемима људске с^лбине и у овој области заузео ново место, К01е ,5е до тала било омиљено полоуч!е позопнИ 'те. Хаолан се стога посветио Лилмовању новела и позоритних комада, За т-'°ко време оетављајући ориги-'

мере постаЈу стварност коЈа разголићује. Филм Мој син, гасподт мацисЈд-р, Харланова комедија на филму, даје доказа о великом смислу за унутрашњу драмску радњу, развијену на чисто људским сударима. Завејани трагови говоре јасно о Харлановом филмском настојању, да на рачун спољне драмске радње не занемари психолошки моменат. Два велика историска филма Велики краљ и Јеврејин Зис, документи су једне фанатичне режиске снаге, која иде за историском истином, пуном живота и сажете глумачке радње у свакој сцени. У овим филмовима Харлан се истакао и као велики маЈ 'стор масовног режирања. Стилизована историска стварност

Фајт Харлан Ро(о: Џ(з носи оно реалистичко обележЈ"е, које ХарлановИм филмовима даје нарочиту Љизиономију. Вођен сличним начелима ВОЛФГАНГ ЛИБЕНАЈНЕР прист-упио Ј'е послу режије. Либена.јнер узима обимнији избор тема и не остаје само код историских филмова. Бавећи се савременим догађајима, он Је режисер веселог филма као: Примеран муж, Не

Проф. Карл Фрелих упућује једну глумицу у тајне филмске глуме Ро(о: 1Ј(з на оно што ј *е битно. (Садети слу- ј 'е са Праскозорјем и Бегунцима же као пример за Ритерову ре- дао свој сопствени стил драмске жију у Филму. Режисер војнич- р епо р тажеЈ настављен у филмовесел Ф иГТилмова е , Л нТ штоУДу" вима Поб У " а У ^амску и Поврају филмови Капричио и Бал па- так. Уцицки се показао и као ре. О каквом се обимном филмском знању ради, доказ је филм ГПУ, политичка репортажа садашњице. Професор КАРЛ ФРЕЛИХ, један од старих мајстора немачког филма, подмладио се у звучном филму. и претставља режисера велике глумачке воље у филму. Његов реализам употпуњује драматуршко разумевање уметности, т-ако да поједине сцене развијене до сензације, враћа на сношљиву меру. Фрелих влада и драмом и комедијом. Какав пут од филма Кад би сви били анђели до Музике снова и Завичаја! Каква документарна аргументација у филму Недозрела омладица! Фрелих даје у сваком филму потпуну, не само делимичну слику живота. Он тражи целину једне судбине, чак- и у историском филму, као што је живот краљице Марије Стуарт, у Краљичииом срцу. Он диктује атмосферу и унутрашње диспозиције Љилма, оно што је најважније у погледу деловања. Велике сцене имају смисао драматичног врхунца. Музички ефекат тражи у хармонији са каме. ром. То је била једна бучна балска ноћ и Завичај претстављај'у синтезу снимка, музике и

Сличне сценске новитете предузимао ј 'е и ПАУЛ ФЕРХОВЕН, кој'и је са Великом сенком из> балансирао камерну музику ус пешно са покретном режиЈ 'ом у великом простору. ХАНС ШТАЈНХОФ обновио је био. графско-историски филм. Он је у филмовима. Рембрант.^Роберт Кох и Ом Кригер сјединио реалистичке и фантастичне елементе. Исто тако су ХАНС ШВЕЈКАРТ и ВИКТОР ТУРЖАНСКа са свој"им нарочитим начином и стилистичким потхватима у области режије, дошли до изражаја, и на тај' начин допринели да се створи ј "едан велики форум савременог немачког филма.

Филм о- &ели>кш

Једна сцена из колорисаног немачког филма »Минхаузен«, који са сада снима у Берлину Ро !аЈ Ша

налне филмске мотиве. Харлан ствара јаку филмску психолошку драму у-Младости, према позо. ришном комадуМакса Халбеса, Златан град, по Билингеровом комаду Гигант, Излаз сунца, према приповетци Хермана Судермана, и Бесмртно срце, према позоришном комаДу Валтера Харлана. Снажна судбинска драматика постављена у не мање интергсантнУ средину! Људске ^Удбине пЈзелазе оквир позорнице И романа, и пОмоћу филмске ка-

Нипнсао

Др. Херман Вандершек

ЖЖ Вили Форст за сргме снимања »Вечке крви« Ро(о: \Меп-Шт

обећавај ми ништа или Флорентински шешир. Сензационални филмови Оптужујем, Ти и ја, Разблудна ноћ типични су примери његове сценске уметности. ОСобина његовог филма, она до интимности вођена камера Између тамног и светлог, најбоље је оцртана у филму Ивет са Кете Дорш. Оба Бизмаркова филма била су најјаче Либенајнерове креације историских филмова. Велика Склоност реализму разликује Либенајнера од Фајта Харлана. Много новине у немачку филмскУ режију унео је, својим војничким филмовима професор КАРЛ РИТЕР. У уској сарадњи са сво.јим сарадницима посветио се авпјатичарском филму. ШтуКа, Преко свих запрека и Екипа Дора примери су Ритерових ластојања да сједини документарни филм са играним филмом. Ритер траЖи основне принципе филМског режисера у филму Бекство из атеЉеа. ФилмовИ са херојско-војничким мотивима су: Издајник, Отсуство на чаСну реч, Патриоти, Пурла Мерит И Потхват Михаел. Све ове гћилмове можемо сврстаТи под скупину „ослобођеие камере". Ритер дисциплинује снимање режиј& у покрету. ОВа се особина оссћа и у концентрацији сцена,

речи, оплемењено гласом Заре Леандер у најјаснијој форми. ВИЛИ ФОРСТ је после својих првИх филмова Бургтеатер, МаСкарада и СерСнада, који су се одликовали нарочитим раСположењем и атмосфером, дао много музичког живота у филму Бел Ами . Са филмовима ОпереТа и Бечца крв извршена ,је обнова музичког филма. Форст је режисер темпа, сценске динамике, покретних сцена. Он је мајстор сценских упадица, Изненадних поенти и духовитих доскочица. Алотриа је почетак оваквог начина инсценирања. Као Форст тако и ГЕОРГ ЈАКОБИ у фцдмовима са Мариком Рек, пронашао је овај нов музички сценски таленат. Жене су боље дцпломате, Игра с краљем, Кора Тери примефи еу ове заносне режије, која Свесно рачуна са спољним лузичкО-сценским ефектом. ХАНС ЦЕРЛЕТ који Је већ у филму Слуге моле пружио Свој властити стил у комици И гротески што је исто тако добро наставио ХАЈНЦ РИМАН пружа у филму Звезде сјају при. мер уапелог модерног ревијског филма. Трукса је био артистички филм са сличним режиским кОмпонентама, па и сама комедија Роберт и Бертрам, у Церлетовој режији, пуна покрета и фантазије, постала је популарна ревијска парада. У важније немачке режисере спада ГУСТАВ УЦИЦКИ, који

Карл Ритер ро(о: Ша ма.јстор Љилмова у којима долази до изражаја и психолошки моменат. Филмови Врати ми се, Мајчина љубав и Госпођа Сикста показују уметност психолошког приказивања са новим начинОм снимања. Под његовим утицајем је млађи ХЕЛМУТ. КАЈТНЕР, који је обновио ху* мористичну камерну игру и са филмовима: Жена по мери, До виђења, Франциска!, Одело чини човека и Ми свирамо по-

слике, камере и музике.

У уметничком развоју филма режисер има доминантну улогу. Годинама се различито гледало у кОлико на њега пада уметничка јодговорнпст за вредност филма. Да ли је писац сценариа одлучивао бар деЛимично о уметничкој судбини дела? Ђису композитор музике и технички оператер исто тако равноправни чиниоци, као аутор и режисер? Превладало је мидаљење, да сваки сарадник сноеи одговорност, да су режисер, сценарист,