Srpski narod

«на 3 СРПСКИ НАРОД _ ИСПИТИ У ВЕДРИНИ

Стр?

Брежуљци пошумљени воћњаиима, пространа поља жута од пожњевеног жита. зелена од бујног кукуруза, узане стазе које се протежу, кривудају и просеиа.-ју дуж живих ограда и поточнћа. раштркане кућице које целом крају дају неки неодрећени утисак села и датеке градске перифери.|с, сунце које се раћа и

Случај је ове године, услед ратних прилика и неприлика, из основа друкчи.Ји од ранијих година. Данас ћаци наших мушких и женских средњих. школа. кад полазе на испит. на-пуштају -Град ску гужву на трамвајској станици код „Цвдткове .механе", да

Ученици пред попагање, преслишавају се

својим јасним бледо руменим зрацима оцртава бистрим б акварела цео идилични пе:.. То су они лепи утисци ко.је да нас наши најмлађи, наша средњошкол.рка омладина, добија у рацим јутарњим часовима, кад полази са оно^г убичајеН'бм стреп њом у свима дамарима, такозваном „предиспитном тремом". да се на концу школске године по1ави пред строгим и намрште' ним лицима наставника.

би се одатле*отисн\ли на пољ;е стазе. ПОМЕРЕН ЦЕНТАР КУЛТУРЕ Центар културе, под ударом терористичких бомби. померио се неколико километара према југоистоку. Загушљиве учионице су напуштене. Нови центар културе постала је ведра веранда хпч „М угр .". Треба напоменути

да ни то ни.је она.ј „Муса" V центра, већ једаи до сада непознати. перифериски. готово сеоски. До сада се ту није налазио никакав народни универзитет. Била је само' народна кафана, можда друмска механа у продужењу Маринкове баре. пред насељем званим Мајдан. Сад су се усредсредиле ту мно гобројне испитнс комисије београдских средњих школа: директо.ри, професбри. ћачки родитељи. ћаци размажени и неразмажени. девојчице каћиперне и мушкобањастог модерно-спортског типа. зат.им шефови. референти. чиновници и чиновниие извесних отсека Министарстба Ф^нансија који су сада тамо преместили своје седиште. НАСТАВА У ПРИРОДИ Неки педагози залагали су се пред рата најтоплије за наставу у природи. У томе практично нису успели. Сада 1е то остваре-. но. Под неком надстрешницом, или. под ведвим небом. у Мајдану' или Малом Мокром Лугу ћаии- београдских средњих школа полажу своЈе ^годишње испите у свежини чистог ваздуха. у ћарлијању поветарца. V мирису свеже земље и зр^лих усева. Лица су сва ведра: и лица ћа ка. и лица наставника. Она уоби чајена ћачка „трема" готово је нестала. Наставничка лииа. по правилу строго о-збиљна и намрштена. овде су некако насмешена и приступачна. Не седе испитне комиси.је за катедрама, већ за обичним кафанским столовцма, или чак на столицама без. столова, или на ивичњшима бунгра, или на пољ гким. оградама. Утолико је ро-

мантичније. И на лицима ћака не огледа.ју се страх и збуњеност. ТОК НИЈЕ ПОРЕМЕЋЕН Ста.рији: присутни родитељи, чиновници из околних надлештава, редо^ни бегунци из -Београда, који с'у „узели ноге под ки-' рију" седе за то време у дебело.ј хладовини широког трема код „Мусе", који их обилно Услужује полићима, шприцерима и предратним мезелуцима. Посматрају омладину са извесном трун ком зависти и жаљења за тим лепим годинзма ко.[е су прошле, _али ипак са потајним задовољством што су те страшне испите одавно пребродили и стекли пуно пргвр да забораве бар три четвртине од онога што су т.ада морали да науче. Све је то била 6о0ба за сведочанство, а њихова сведочааства леже црно на бело у овере-

ном препису у архиви њиховог надлештва и омогућавају им да буду дан-ао пристави, секретари, референти или саветници те и те групе, да очекују унапрећење и да једног дана постзну ше фови. и директори, кад их ови исти данашњи унезверени ћаци буду заменили на досадашњим пбложајима. Главно је то, да данашње тако изванредне, тако тешке прилике, нису пореметиле ток оаше иаставе, да се рад у школама настављз и под најнеобичнијим условима, да наша омладина не губи време у нераду н да се просветни пзјзн спроводи на основу нацрта ко.ји треба да, припреми наше будуће генерације интелектуалаца за преузимање врло важннх функиија државне ућраве, државне администр-ације и свих грана интелектуалне делатности. КАРТА ИСТОЧНОГ РАТИШТА - СЕВЕРНИ ФРОНТ