Srpski sion
!>г 28.
„.л-ишшун/
Мита ЂорђевиЛ говори, да је извештај Шк. Савета слаб и непотпун. Да је у сабору ко од чланова Школскога Савета, тражио би од њих обавештаја о оном, чега има у извештају и чега нема. Економнја и просвста иду руку иод руку. Манастири су дужни да уносе у клирикални, школски фонд половину чиста прихода од својих добара, а тај фонд , је намењен, да нотпомаже иародву просвету, школе. 0 том Фонду и номагању школа нема у извештају. — Говори о појединим врстама народних школа. Забавишта су данас мале школе, где се речју и игром не васпитава него папагајише. Пита, шта је Школски Савет Јрадио на подизању забавишта, насупрот наређењу, да се на сваких 2000 душа иодигпе једно забавиште. Без добра падзора нема добрих школа. А како ће да буде надзор добар, кад није сталан и кад су у последње време школски надзорници сами заменици, па чак и заменикови заменици. Хоће да се обилази начело стручнога надзора, па се постављају за заменике надзорника и свештена лица, како рече извештај „по давнашњем обичају". Школски Савет извадио је срце Уредби за више девојачке школе, која се цела састоји из 16 параграФа. У § 4. збрисао је или свео на нулу неке наставне предмете, тако, да су школе изгубиле свој нрвобитни карактер. Тако исто §§ 7. и 8. не постоје данас у целини. Установљена су нека нова учитељска места, која по Уредби нису ни места редовних проФесора ни помоћника. За добре школе треба и добрих учитеља. Сомборска учитељска школа их не даје, осим осталих узрока и због тога, што се изиграва § 93. школске Уредбе, па се примају у учитељску школу више младића на основу непотпуног пријемног исгшта, него с ирописаним нреднаукама. Успех је, да читава трећина прииравника пада на завршном годишњем испиту. — Већи део извештаја је чиста статистика. По њој има преко десет хиљада деце без наставе. У темишварској епархији затварају се школе због тронша здања. Манастир Грабовац добио је поклона пет хиљада Форината, а у 40 места требало би да се даје помоћи 7025 ф . иа да се спасу од ироиасти. Али за то нема новаца. Извештај денунцира неке учитеље, што се изван школе баве политиком. У извештају се говори о неким навиљонима, водоекоку, прииоведа се о неком старом еписконском двору, а о раду Школ ског Савета кроз десет година, у чијим се седницама могло решити до две хиљаде предмета,
говори се у два штампана табака мало или готово ништа. Школски Савет се увек довијао према захтеву државних надзорника или владе. У више случајева је двојако решавао о једној истој сгвари и изигравао јасно слово наређења у Уредби. Сви су чланови Школског Савета одговорни за рад не само од 1890. овамо, него и пре 1890. Поучно и карактеристично би било, да се добију извештаји Школског Савета од постанка Уредбе 1872. Извештај Школског Савета није слика рада, него су то слаби потезови и бледа скица. Држи. да ће сабор заједно с њим гласати уз предлог иредговорника М. Косовца. Душан Стојшић. Славни саборе! Давно је нозната истина, да су наше школске књиге монопол Школског Савета и да у њима није утврђено оно, што је нужно, а да се иостигне крајна цел. Ово је јасно речено. Данашње школ. књпге доиста не одговарају оној цели, којој су намењене. Ја нећу говорити о унутарњој вредности тих уџбеника, јер оваки какви су не могу да издрже строгу стручњачку критику, а и стога нећу, јер је епарх. учитељ. збор у Нов. Саду донео о њима свој суд, и за кратко време доћи ће представка поменутог збора пред високосл. Школски Савет. Па да би већ једном дошли до ваљаних школских уџбеника, нужно је да се изабере једна стручна анкета, која би дала нов правац нашем школству. У ту анкету имали би ући главни и епархијски реФеренти, два проФесора са препарандије, два проФесора са више девојачке школе и пет учитеља основних школа. Мандат ових бираних чланова анкете трајао би три године или до новог сабора. У делокруг ове анкете спадало би: 1.) да спрема важније предлоге за општу уч. скупштину, као што су о уредби у наставном члану и т. д.; 2.) да по саслушању и иредлогу учитељских зборова спрема нредлог Шк. Савету о састављању уџбеника, прима их и оцењује их и предлаже награду; 3.) да даје методичко-дидактички правац у школској настави; 4.) да иомаже Школ. Савету саветом у школским и учитељским питањима и у свима стручним стварима да даје машљење. С погледом дакле на важност анкете слободан сам да нодпесем слав. сабору овај предлог: Да Шк. Савет док школска уредба не буде