Srpski sion

С тр . 38В.

СРИСКИ

свештенства; вероучитељи пак на основним школама су веома мало дотирани, наиме изједначени су са нлаћом обичног учитеља. Као што се парох. евештанство брине о својој дотадији, то нека ми се не замери, што се и ја бринем за дотацију вероучитеља, јер сам већ по самом положају позван на то. Колико један вероучитељ на основној школи има нлаће, то држим да је мање више свакоме познато, а у колико можда није, то ћу овде тачно изнети. Један дефинитиван вероучитељ на једној основној школи има годвшње плаће 800 К., станарине 200 К., може бити још и месни доплатак од 200 К. и пр&во на петогодишњи доилатак од 100 К., и са тим смо готови. Свега дакле 1200 К. без икаква права на какав други приход. Држим да са толиком најнижом дотацијом не ће се парох. свенггенство задовољити, те нрема томе не може бити задовољан ни вероучитељ. Не може бити задовољан ни стога, што му ни будућност не нружа никакву наду на бољу дотацију, јер чак после двадесетгодишњег његовог рада, његова плаћа ће доспети тек до 1600 К. С тога је моје мишљење, да треба вероучитеље изједначити са плаћом најниже дотираног парох. свешгеника, т. ј. да се она диференција, која ће се показати између најниже дотираног парох. свештеника, има са друге које стране ноиунити. Само ће тако црква добити дугогодишње вероучитеље, који би у својој трудној служби оседели. У противном случају ће катихетска служба бити свакоме само за кратко време, те чим му се да прилика, напустиће је и нрећи ће у парохијску службу, где ће много боље дотиран бити и животне потребе лакше подмиривати моћи. Да ли ће та честа промена служити на корист катихетској настави? На то нам јасно одговара већ давно потврђена истина, да честа промена у лицима служи само на уштрб и штету свакој настави, дакле и катихетској. На основу свега тога, слободан сам изнети једну нову допуну на уредбу о дотацији парох. свештенства, а која би гласила укратко овако: Да се Саборски Одбор умоли, да се ири донашању уредбе о дотацији парох. свешшенсшва ирецизно нормира и дошаг^ија вероучишеља, на било којој и каквој врсти школа, те да они вероучитељи, који би с&

исказали, да су мање дотирани од најниже дотираног иарох. свешшеника, да се истоме та диференција има као сшална ирипомоК доделити. Извор, одакле ће се те припомоћи издавати, не ћу овде ја да истражујем, већ иренуштам да се о истом побрине наша највиша автономна власт. Молим све позване и г. г. вероучитеље, да о овој мојој допуни промисле, и да своја мишљења изнесу, како би се н ово важно питање средило, те како би једном дошли до сталних и дугогодишњих вероучитеља. Ако би ко знао други бољи начин, нека га изнесе, радо ћу га прихвагити. Најпосле молим преч. г. А. Ж, пошто се он примио већ те задаће, да сва мишљења како у погледу мировине вероучитеља, тако исто и у погледу моје допуне о дотацији вероучитеља, скуии и проучи, те она, која буду преовладала, да их изнесе у засебној преставци одбору седморице, као и то, да исту представку изволи у овоме листу у целости шгампати. На његовом труду сви ћемо му бити захвални и благодарни. Рума Алекоандар Кости 1 ! срн. ирав. катихета. Три пиема Се ргија Каћанског . патријарху Јосифу Рајачићу. Приопштио д. Р. (Наставак.) II. Ваша Свешост Влагодјетељу милостивјејши! По милостивом упутствију В. С. учинио сам мое подворење 1. Апр. Г. вицепрезесу Графу Ламоте. Он ме је измежду прочег питао, гди намјеравам обитавати, и ја сам му казао, да је жеља В. С. да у Сент-Андреи пребивам, на кое ми рече, да они ништа против тога немају, јер бо је вели и са Сент Андреом сообрашчение уредно. 2. Апр. био сам код Ерц-херцога Албрехта. Он ме је пре свега врло љубезно за здравље В. С. питао, и разумјевши от мене, да се у врло