Srpski tehnički list — dodatak
__„брпоки технички листе |
Год. ХУНА 1907.
линије, док они и према њој не заузму најнеповољнији положај за мах 2, па је тимеим тражени распоред терета Р, на утицајном пољу утврђен.
Због комбинованог оптерећења са два или више паралелних возова из кола, са евентуалном једновременом људском навалом код ширих друмских мостова, мораћемо за извесне непознате 2 на изложени начин, утврдити два или више вероватних релативних мах 4, који одговарају извесним комбинацијама покретног оптерећења. За сваку комбинацију односно релативног мах 2, треба поставити једначину облика Хтах = == Р: ту....9), па ће нам бројно највећи релативни максимум, бити у исто доба апсолутни максимум непознате, чиме је и сам задатак решен. По себи се разуме, дау једначини за апсолутни максимум, морају бити заступљени поред покретних и сви стални терети посматраног утицајног поља, тражене непознате 2. Та једначина имаће очевидно облик раније једначине 6).
Све напред изложено расветлићемо са неколико конкретних примера, престављених у сл. 1—7), за железничке и друмске мостове. 1. ГТримвр. За железнички мост у сл, 1), одредити максимални моменат у средњем попречном носачу Ег, од покретног оптерећења — локомотиве, престављене у сл. 4), и свеколиког сталног терета, који долази од сопствене тежине шина са патосом и праговима. сопствене тежине подужних носача и сопствене тежине самог попречног носача Е;.
Прву сопствену тежину, узећемо да је 5 == 0,25 Е на један праг, другу добијамо из прорачунатих димензија подужних носача, трећу морамо ценити, или ћемо је као сразмерно незнатну занемарити.
Као што се из сл, 1)и Ла) види, утицајно поље носача Е; ограничено је: главним носачима и осовинама прагова 2 и 11, иза попречних носача Ели Е, Од покретних терета, према узетој локомотиви сл, 4). и димензијама посматраног утиицајног поља, могу на моменат имати утицаје три осовине локомовиве, са притисцима Р = 12% односно шест точкова, са притисцима Р, = Р, =6, +.
Максимално оптерећење посматраног попречног носача Е,, од терета Р и 6, јавиће се за онај положај њихов, за који су реакције ЕЈ и Вг утицајног поља лево и десно
од носача ЈЕ» максималне. Максимални моменат Мх, у попречном носачу Ег добија се, као што је лако увидети, за пресек његов, удаљен за количину х, од једног ослонца, т. ј. у пресеку подужног са попречним носачем.
Конструишемо ли на познати начин утицајне линије реакција БК) и ЕКг, односно редукованих оптерећења, која се попречном носачу Е, предају са леве и десне половине посматраног утицајног поља сл. 17), и утицајну линију момента Мх, сл. 1 2), то ћемо на основу раније изложеног, за попречни
носач Е, добити, да се максимално опте--
рећење његово ЕК= Но + Ер постиже, ако средња бело означена осовина локомотиве, дође изнад максималне ординате 1 у утицајној линији Тв), т.ј. над сам попречни носач Е, Друге две осовине налазиће се симетрично од носача Е,, те ће због тога, и због једнаког размака осовина, тицајне линије имати једнаке ординате ;. Због посредног оптерећења, затупљују се преломни углови утицајне линије !в) правим, између осовина суседних прагова лево и десно од попречних носача Е,, Е, и Ез у утицајном пољу.
Овим затупљивањем углова, добија се константна вредност ординате ,, између осовина прагова 6 и 7 у утицајној линији в), те ће услед овога, каои симетрије утицајне линије, симетричног размака осовина и једнаких притисака њихових, очевидно оптерећење К -К + Ег попречног носача Е,, остати
' непромењено за све положаје локомотиве, у
којима би се средња осовина њена налазила, између осовина прагова 6 и 7. Леви гранични положај локомотивских осовина означен је у сл. 18) шрафирањем точкова. Јасно је према свему изложеном, да ће максимални моменат у попречном носачу Е, изазват локомотивом и сталним теретом, са занемарењем сопствене тежине самог попречног носача, бити изражен једначином, мах Мх, =
= ЕР ,.ућЕблу=Рљу ТРлљу, +... + Ре ув ув + 2.4 бе зе уе + 2.226 #8 Уз · ·.. 10).
У једначини 10) су: Р,„Р,.... 6 притисци точкова локомотиве, 7, :2... :« односно Уљ уг.... у њима одговграјуће ординате у утицајним линијама 1в) односно 109), об сопствена тежина на један праг од шина, патоса и самог прага, 25 сопствена тежина једног