Srpski tehnički list — dodatak

Год. ХХ.

као у слици водоравно, дакле да струјање ваздуха бива као у сл.9. или тангента а, пада у правац кретања, при чему би онда вртешка била косо на више управљена. На моје питање, браћа Мој5 известили су ме, да је ово последње случај. У том случају дејствује онда вртешка услед свог косог положаја директно "ижући. Тиме се повећава за нешто моћ дизања. Због тога је потребно ову конструкцију још једном испитати,

Односи између рада и брзине кад вртешка стоји косо. Утицај чеоног отпора ћемо узети ради довољног упрошћења за ову сврху као коефицијенат т у рачун, тако да ћемо за хоризонтални отпор добити придржавајући се ознака у сл. 17.

но _њ

т 27

У“ (1 — соз а)

при чему све остале ознаке важе као и пре, '5 нека буде вртешкин ефекат 5 вртешкина вучна снага у напред У дижућа сила површина које носе. Онда мора бити:

ћђу

У АИ уупа = 6 — 56 зп# . (48) И Н ___ нђу у ~ От У“ (1 — сове) – 45 8 со5 8. (49) из једначине (48) имамо; 6— 5511 _ 2 ч "а ћђ у 5 и а из једначине (49) кад сведемо: зп = = 5 (50) сов = —- 28 2 И а НЕ; ____ и "св + 1Ев Најзад добијамо Е из једнач. (50 и 91): У Е укупно = 5 со5 # а не 1 Де панк овву « % 70 созљ вз 2 трн ти та х ју - 1 се ла и Крин)

(све – + (о #)8

„СРПСКИ ТЕХНИЧКИ лист:

Стр. 69.

Ако према резултатима ранијег рачунања за Раптап-ов аероплан ставимо 4 = 0,95 , 75 == 0,75 6 = 615 кгр. (два сапутника), « - 9240, # = 59, ћб= 30.1, онда за потребан рад моторов добијамо;

615

| 615.9,81 1 75.0,75

2.30,1.1,8 0,996 .0,21

Е укупно

096 (0,95.4,740.09)8

= 461 К. С.

на место ~ 50 К. С према ранијем рачуну. Па пошто мотор даје 50 К. С., онда из тога излази да би већ и ефекат вртешкин и од 69, био довољан да омогући Рагтап-ове успехе у летењу.

Из овога примера се јасно може видети, како потребна количина рада за летење опада, кад се вртешка косо постави. У исто време опада нешто и брзина, и то у толико више у колико је косији 10ложај вртешкин. Ну, то не желимо, и већ из тога разлога задовољићемо се увек са мањом косином вртешкиног положаја. Ка томе још долази, да и ефекат вртешкин при јако косо постављеној вртешки такође опада. Из напред изведених једначина можемо извести закључак, да је најповољнији угао В == 90", дакле да вртешка управно стоји. Али, не узимајући у обзир ово што рекосмо, имамо да напоменемо овде, да те једначине у опште вреде само за мале углове 8 пошто је ефекат вртешкин при њиховом извођењу узимат као непромењљив; у ствари пак он је, не узимајући у обзир # иу, и независан, као што ћемо сад показати,

Ефекат вртешкин.

У овоме, што следује, хоћемо да одредимо ефекат без обзира на мање или више повољан облик саме вртешке, већ само према његовој зависности од кретања вртешке у напред и вучне снаге у напред, при чему ћемо узети да је угаона брзина непроменљива.

Ако са у означимо брзину вртешке у правцу њене осовине, са с брзину ваздушне струје кроз вртешку, са Р пресек те ваздушне струје, онда мора вртешка брзину ваздуха од у на с да повећа. Томе убрзању, које је за то потребно, одговара реакција :

а СЕ ЛЕ | В

5= (58)

и рад:

Е' ние е јал и | 8

Ка овоме раду додаје се још и рад, који мора да се употреби на савлађивање штетних отпора, који се троши на трење и образовање вртлога

који свакако можемо суглраи, ја јЕ Грспсрци-